Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Touko 11, 2024 18:47

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Kesä 09, 2006 08:41 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 07:55
Viestit: 64
Paikkakunta: Kangasala
Moi!

Oon tässä pähkäillyt tuon öljymäärän kanssa. Tilanne kun on se, että jos kone on ajettu kuumaksi, niin öljyä on koko tarkistusikkunan täydeltä.

Sitten, jos ja kun mopo seisoo vuorokauden, öljyn pinta vajenee ikkunassa alle puolen välin. Mihin ihmeeseen se valuu piiloon? Ja kumpi tilanne on "oikea" öljymäärän tarkistukseen/lisäykseen?

_________________
--Jos mä annan ihan pikku pusun tohon starttiin tällä lekalla...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 09, 2006 10:36 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Koneen käydessä öljy roiskuu ihan joka paikkaan konetta, eli sitä on paksu kalvo koko ajan alas päin valumassa alas päin ja silloin öljypinta öljypohjassa on oikasti alempi kuin kone sammuksissa. Öljyn valuminen koneen sammuttua kestää aikansa joka sopukkaan ennenkuin oikea pinnan taso määrittyy. Oikea tapa tarkastaa öljypinta on kone kylmänä, jähmeillä öljyillä kestää aikansa asettua siinäkin oikeaan tasoon.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 09, 2006 11:35 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 07:55
Viestit: 64
Paikkakunta: Kangasala
Kiitti! Se vaan vielä hieman ihmeettää, kun tosiaan lämpimänä se öljynpinta kohoaa tosi nopeasti sinne ylärajalle, kun sammuttaa koneen. Mutta sit se pikku hiljaa se vajenee, kun ei ajele muutamaan päivään...

_________________
--Jos mä annan ihan pikku pusun tohon starttiin tällä lekalla...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 09, 2006 13:26 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
niinkuin goose sanoi, ihan normaali juttu tuo on. pääasia että öljyä on koneessa, mieluiten sopivasti, ei liikaa, ei liian vähän. pyörä kylmänä ja mahdollisimman suorassa tarkasteltava, niin saa melko oikean kuvan.

zetorissa on vielä kaksi öljyproppua eli kaksi öljytilaa, joissa ööli tosin sekoittuu ja vaihtuu keskenään yläkautta, kampuranpuolella ja vaihteistonpuolella omansa, lisäksi suodatin upotettuna öljypohjassa kiinni.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 09, 2006 14:21 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 07:55
Viestit: 64
Paikkakunta: Kangasala
Ok, kiitoksia kommenteista, kipaisenpa lisäämään muutaman desin, jotta on kylmänäkin ylärajalla.

_________________
--Jos mä annan ihan pikku pusun tohon starttiin tällä lekalla...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 09, 2006 15:51 
Poissa
Rämpyttäjä
Rämpyttäjä
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 23:32
Viestit: 774
Paikkakunta: Vihtu
Tapahtuuko vaje kun pyörä on kylmänä sivutuella? Tällöin osa ölkistä voi olla tuen puoleisessa poskessa eikä jähmeämpänä valu heti öljypohjaan.

:roll:

_________________
Pysykää kaidalla tiellä..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 12, 2006 08:49 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 07:55
Viestit: 64
Paikkakunta: Kangasala
Oon tutkinu öljynpintaa aina keskituella, pyörä mahdollisimman suorassa.

_________________
--Jos mä annan ihan pikku pusun tohon starttiin tällä lekalla...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 31, 2006 08:58 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 07:55
Viestit: 64
Paikkakunta: Kangasala
Niin, nyt vasta tajusin, mitä Jimjak tuossa tarkoitti :) Eli siis vaje ei tapahdu silloin, jos pyörä seisoo vuorokauden sivutuella, ja siitä nostaa keskituelle. Mutta jos se seisoo keskituella sen vuorokauden, niin pari desiä hukkuu johonkin.

Anyway, oon ottanut tavaksi noin 1000 km välein seisottaa sitä sen vuorokauden keskituella, ja lisätä tarpeen mukaan. Vie noin 3 desiä tuhannella Valvolinen Durablend 10-40 puolisynteettistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2007 21:39 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 04, 2007 20:30
Viestit: 15
Paikkakunta: Espoo
Tuosta öljymäärän tarkistamisesta vielä, tämmöistä löytyi "bigbikeworld"-forumilta: "the oil level will show very low when the bike sits for a long time. THIS IS NORMAL, the ZX11 motor hides oil, its a know fact. Do not add oil in this condition. Start the bike and warm it up. Wait 10 minutes and check the oil with the bike level on the center stand. If your low then add oil not before warming up the bike and waiting the 10 minutes."

eli lyhyesti suomennettuna: tarkista öljymäärä niin, että pyörä on seissyt kylmänä, käynnistä ja anna käydä noin 10 min. Sammuta moottori, odota hetki ja tarkista sitten pyörä keskituella että öljyä on riittävästi. Tästä ko. forumin yleisin suositus on, että pitää olla ihan tarkistuslasin yläpintaan asti, ehkä jopa vähän yli.

Kyseinen masiina on muuten erittäin tarkka öljyn määrästä: sitä on aina oltava riittävästi! Etenkin tämän moottorin alkumuodot - GPz900R/750R:n ja 1000Rx:n koneet - olivat herkkiä, kun niissä öljyn paluukierto ei toiminut riittävästi (liian pieni paluuputki kannesta öljypohjaan), jolloin öljyä jäi liikaa "ylös" ja öljypumppu saattoi haukata ilmaa >> tästä ovat seurausta useimmat 3. kk-laakerin vauriot, koska öljykanavien kulku menee siten, että tuo kohta on kaikkein etäimmällä pumpusta ja paine sinne jää häviöiden takia kaikkein matalimmaksi. Samasta syystä näissä moottoreissa riittävän hyvin (TAKAISIN)juokseva öljy on must.

Samoin öljynvaihto pitää tehdä niin, että kone on kylmä ja molemmat kawabatan mainitsemat proput pitää avata. Muutoin on vaarana, että koko öljymäärä ei vaihdukaan, vaan vanhaa öljyä voi jäädä koneeseen jopa 0,5 litraa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 08, 2007 14:58 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 07:55
Viestit: 64
Paikkakunta: Kangasala
No juu, tuon kolmospytyn kiertokangen kajahtamisen takia öljymäärän "oikea" tarkistustapa kiinnostaakin, ei huvittaisi kokea samaa uudestaan.

Itekin oon lueskellut noita amerikan poikien foorumeita, ja siellä on kaupan jopa sellaisia "oil-bypass-kit":ejä, joiden pitäisi ko. vauriota ehkäistä. Suosittelevat tosiaan öljymäärän pitämistä ylärajalla, ja synteettisten öljyjen käyttöä, ja tiheätä öljynvaihtoväliä. Itellä on nyt talveksi laitettu Nesteen Turbo LXE mineraali (15W-40), pitäisköhän keväällä laittaa jotkin juoksevammat synteettiset sitten kuitenkin...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com