Jäin tuossa Millyardin nelisylinteriseksi muutetun pikkukawan yhteydessä miettimään etujarrusatulan oikeaa sijaintia: haarukkaputken etenä vai takana? Tieteellisen tarkan tutkimuksen perusteella vaikuttaa että isommissa kawoissa tapahtui selkeä siirtymä etupuolelta takapuolelle 70-luvun lopussa - 70/80-vuosikymmenen vaihteessa (tieteellisessä tutkimuksessa googlasin Z1 ... erilaisia Z1000 tuolta aikakaudelta muutaman kuvan). Onko tuossa kyse enemmän jarrulevyn jäähdytyksestä vai muodista? monta syytä löytyy kyllä kun netistä yrittää kaivella, aina parempaan painonjakaumaan (keskelle/alemmas), mutta onko tuolla oikeasti mitään merkitystä, mutta taitaa etujarrusatula nykyään olla enimmäkseen haarukkaputken takana (tein tässäkin tieteellisen ja laajahkon tutkimuksen: katsoin kahta kuvaa: Kawasaki H2 2019 ja joku satunnainen kiinanskootteri, tulos 100 % tutkituista uudemmista pyöristä oli etujarrusatula haarukkaputken takana). Molemmissa on omat ulkonäkökysymykset, mutta ehkä enemmän riippuu siitä miten jarrusatula on muotoiltu ja maalattu.
_________________ GPZ 1100 A1 1983
|