Yksi alan kestopuheenaiheista on eri mallien ensimmäisten maahantulleiden tyyppimallien kohtalo. Yleensä ne arvaillaan jo tuhoutuneiksi. Silloin tällöin kuulee huhuja joistakin yksilöistä mutta usein jutut voi liittää urbaanien huhujen joukkoon.
Eilen tarjoutui mahdollisuus nähdä Helsingissä Suomen ensimmäinen Z 650-malli. Pyörä on rekisteröity vuonna -76, väriltään punainen ja vähän ajettu. Kawa on toisella omistajalla, ensimmäisellä omistajalla oli vuoden. Omistajalla on pyörän tyypitystodistus ja pyörän rungon numero on 231. Pyörä on ollut säilytyksessä mutta tulevaisuudessa omistajan on tarkoitus aktivoitua ja ilmestyä ehkä joku päivä Maunulan majalle - hieno homma!
Pitkä käyttämättömyys on jättänyt pyörään jälkensä, alumiiniosat ovat harmaat ja pultti- ja ruuviosastolta löytyy ruostetta. Väriosat, pakoputket,lokarit, vanteet ja satula ovat erinomaisessa kunnossa. Toivotaan omistajalle intoa siivota pyörä ansaitsemaansa kuntoon.
Minulle kyseinen pyörä on ensimmäinen löytynyt Kawan vanhempi suomalainen tyyppipyörämalli. Löytyyköhän vielä muita, missä on eka Z1? Hondapuolella on voitu selvittää Tuuttien vuotuiset tuontiluvut ja ensimmäinen ja toinen Tuutti ovat tallella. Saadaanko Kawan osalta samanlaisia selvityksiä aikaiseksi - aika näyttää?
_________________ KAWASAKI - mielenkiintoinen ja haluttu myös vanhempana - sopivasti erilainen!
|