Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 22:46

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sähköprobleemit jatkuu....
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 12:49 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Eli edelleen startti kinnaa ja syynä virran puute. Eilen laitoin ELR:rän käymään ja hyvinhän se pelitti ja ääntä riitti.

Vaan kysymys: Viimeisen vuoden aikana olen vaihtanut laturin, akun ja virtalukon. Startin avasin, putsasin ja tarkistin edellistalvena ja se pyörittää ihan vimmattusti kun laittaa auton akkuun kaapeleilla kiinni, joten sekin lienee kunnossa. Latausjännite on tyhjäkäynnillä 13,5 mutta ei nouse siitä kierrosten mukana yli 14 millään vaan melkein putoaa kun kierrokset lisääntyy. Vaihdanko seuraavaksi latausvirran säätimen eli sen mokkulan joka rajoittaa latausjännitteen 14,5:een?

Jos ja kun vaihdan säätimen mistä sellaisen löytää halvalla? Käykö jokin normaali "Hessumobiili"-tarvikemalli siihen?

Apuva :'' ois muuten jo kunnossa mopotin vaan virran vähyyttä potee se :'' :'' :''

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 13:54 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
mikä laturi sulla on? ota irti laturilta tulevat kolme johtoa ja mittaa mopon käydessä niistä keskenään jännite. nosta kiepit 4000 pitäis tulla n.50v jokaisesta (siis 3 mittausta) mittari vaihtojännitealueelle..jos tulee, niin jännite häviää muualle...kyllä akun navoista pitäis näyttää 14,5 v about 1500 kierroksella.tuskinpa regulaattori on hajonnut ,silloin yleensä jännite nousee holtittomasti tai ei lataa lainkaan. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 14:39 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:23
Viestit: 792
Paikkakunta: Helsinki
z1109r kirjoitti:
Eli edelleen startti kinnaa ja syynä virran puute. Eilen laitoin ELR:rän käymään ja hyvinhän se pelitti ja ääntä riitti.


Apuva :'' ois muuten jo kunnossa mopotin vaan virran vähyyttä potee se :'' :'' :''


Oletko ajatellut onko eroja kylmänä ja lämpimänä käynnistettäessä?
Eli jos pyörittää vielä huonommin lämpösenä, tutki starttimoottorin päiden "liukulaakerit". Mikäli reiät ovat soikeat startti tavallaan oikosulkee itsensä eikä jaksa pöyriä eikä kone käynnisty tuntuu kuin virtaa puuttuisi! Ja laitat tietenkin uudet puslat.

Hajatelmia hatustani


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 16:28 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Pyörii kuin singeri se startti jos laittaa lisävirtaa. Siis virranpuutetta veikkaisn syyksi. Mutta mistä se puute johtuu? Laturi (roottori) on uusi, viime keväänä asennettu. Tietty sekin voi olla rikki, mutta ei kait sentään yhdessä vuodessa saisi mennä.

Sivukoppa oli irti nyt talvella joten täytyy tarkistaa johtoliitokset ekaksi ja sitten varmistaa toi lataus mittamaalla suoraan laturin johdoista. Tuota "keskenään...kolme mittausta"...tuota... siis jokaisesta johdosta erikseen, mittarin toinen piikki maihin ja toinen johtoon, näinkö? Onko pakko irrottaa johdot (ovat putkiabicoilla liitetyt) vai voiko mitata vaan liittimestä?

Että mä oon tyhmä ja etenkin sähköasioissa, äitiiiiiiii :''

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 16:41 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
z1109r kirjoitti:
Pyörii kuin singeri se startti jos laittaa lisävirtaa. Siis virranpuutetta veikkaisn syyksi. Mutta mistä se puute johtuu? Laturi (roottori) on uusi, viime keväänä asennettu. Tietty sekin voi olla rikki, mutta ei kait sentään yhdessä vuodessa saisi mennä.

Sivukoppa oli irti nyt talvella joten täytyy tarkistaa johtoliitokset ekaksi ja sitten varmistaa toi lataus mittamaalla suoraan laturin johdoista. Tuota "keskenään...kolme mittausta"...tuota... siis jokaisesta johdosta erikseen, mittarin toinen piikki maihin ja toinen johtoon, näinkö? Onko pakko irrottaa johdot (ovat putkiabicoilla liitetyt) vai voiko mitata vaan liittimestä?

Että mä oon tyhmä ja etenkin sähköasioissa, äitiiiiiiii :''



siis jokaisen johdon välistä, EI maihin! kolme johtoa ,kolme mittausta (esim.1-2 1-3 2-3)kyllä pitää irroittaa johdot, että antaa oikean tuloksen.onks akussa nestettä? oliko viime kesänä jo latausjännite alhainen?akkukin voi olla sökö.mulla oli kerran yks kenno oikarissa,ei ottanu latausta vastaan ,meni takuuseen


Viimeksi muokannut lewis päivämäärä Ke Huhti 12, 2006 18:12, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 17:12 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 18:34
Viestit: 630
Paikkakunta: San Diego, CA
Kannattaa tarkastaa myos maapuolen liitokset, kerran vanhassa GPz:ssa oli vaan pari karvaa kiinni runkoon tulevassa liittimessa, teki samantapaista haikkaa. Tuttu moporoparikin kerto etta vanhuksissa suurin osa sahkovioista johtuu hapertuneista piuhoista&liittimista.

_________________
Concours 14 (GTR1400) -16 & Suzuki Burgman 650 -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 17:13 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Jep akut on nykyisin melko paskoja, eli kestää kesän ja kaput :x

Latailin just oman akun ja nestettä pitää hiukan lisätä saap nähä onx miulkii akku kauppaan lähtö :?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 18:11 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 13:32
Viestit: 29
Juu,mulla samoja ongelmia...just tänään vaihdoin laturin roottorin.
Iskin öljyt mottiin ja tuliterä geeliakku kiinni...noooh...sitten starttailin...hyvin pyöritti,ei tahminu ja starttas hyvin,MUTTA lataus akulle tyhjäkäynnillä 12.8-12.9.Kierroksia pannuun noin 2500-3000 ja lataus nousi 13.6-13.9.Korkeempia lukemia ei mittarin tauluun tullu...Korjausopas kyllä neuvoo että latauksen kuuluu olla "akun tasolla" tyhjäkäynnillä ja nousta kierrosten mukaan tasolle noin 15.Reilusti yli 15 lukemia jos on taulussa niin sillon on oppaan mukaan vikaa regulator/regtifier.Se alumiinirivotettu mötikkä akun lähellä (ruiskumallissa).Samaa neuvo tarkastamaan ja lisäks vielä roottorin tsekkauksen jos jännite jää alle tuon ja ei nouse kierrosten mukana tuohon maksimiin n.14-15.
Huomenna jatkuu projekti ja kun kerran lataus nousee kierrosten mukana melkein 14 tasolle niin lähden liikkeelle johtojen tarkastuksella.Kaikki maadotukset läpi ja johtojen kunnon tsekkaus.Harmi vaan kun tankki ja muut osat lähti tänään maalarille niin ei voi pyörittää ennen kun parin viikon päästä,mutta käydään nyt kuitenkin jo kaikki johdot valmiiksi läpi.
Pyörä on GBz1100B2:n


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 18:40 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo Lewiksen mainitsema mittaustapa on paras näissä Kawan latureissa, niissä kun yleensä vain tuo 3-vaihe käämi tahtoo palaa jossain vaiheessa karrelle. Tuo mittaus kertoo koruttomasti, tuleeko tarpeeksi vaihtovirtaa käämien väleiltä mitattuna.
Yleismittarilla voi testata käämien mahdollisen yhteyden maihin, vaiheiden välillä pitäisi olla jotain 0,7 ohmin luokkaa, mutta pyörän runkoa vasten mitattuna pitäisi näyttää ääretöntä vastusta (johdot irrotettu laturin jälkeisiltä liittimiltä) kone sammutettuna tietenkin tämä mittaus.
Säädin/tasasuuntaaja sitten antaa mitä laturi jaksaa käämeiltään tuottamaan. Ne ovat yleensä (-79 lähtien) joko kunnossa tai sitten eivät, eli joko lataavat joko oikeata tai eivät mitään. Alentunut jännite akulta mitatessa viittaa tällä laturityypillä käämien eristeiden palamiseen.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 12, 2006 20:13 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 13:32
Viestit: 29
täytyy huomenna mittarilla tarkastella piuhoja...mitäs J.Goose tuumaat alentuneesta jännitteestä jos on aivan uudet käämit klasmolta ja silti työntää akulta mitattuna alle halutun??Akkukin on tänään pakasta vedetty geeliakku (liikkeellä ladattu varmasti oikein,kun takuu kuulemma vaatii ekan latauksen liikkeessä)
Itse toivon/veikkaan piuhoja kun pyörä seissyt parisen vuotta tallissa ilman ajoa.Sillon tällön lämmitelty konetta,mutta ei muuta...pidetään keskustelu yllä vian löytymiseen,jos vaikka olisi hyötyä seuraaville saman ongelman kanssa painiville...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 13, 2006 08:40 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
kuuno kirjoitti:
täytyy huomenna mittarilla tarkastella piuhoja...mitäs J.Goose tuumaat alentuneesta jännitteestä jos on aivan uudet käämit klasmolta ja silti työntää akulta mitattuna alle halutun??Akkukin on tänään pakasta vedetty geeliakku (liikkeellä ladattu varmasti oikein,kun takuu kuulemma vaatii ekan latauksen liikkeessä)
Itse toivon/veikkaan piuhoja kun pyörä seissyt parisen vuotta tallissa ilman ajoa.Sillon tällön lämmitelty konetta,mutta ei muuta...pidetään keskustelu yllä vian löytymiseen,jos vaikka olisi hyötyä seuraaville saman ongelman kanssa painiville...


Aloita kumminkin mittaamalla paljonko käämeiltä tulee oikeasti vaihtojännitettä vaiheiden väliltä 4000 rpm, pitäis olla 50 V luokkaa. Sama lukema pitäisi olla kaikilla 3 vaiheen välillä mitattuna.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 13, 2006 08:56 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1439
Paikkakunta: Karkkila
Käämitykseltä tulee 3 keltaista piuhaa (normaalisti), merkittäköön A, B ja C. Paikallista liitin ja irroita. Pistä mopo pyörimään ja mittaa vaihtojännitealueella (100...200VAC) välit AB, AC ja BC. Pitäisi olla kymmeniä voltteja ja suurinpiirtein samat kaikissa kun kierroksia on 3000...4000. Mittaa varmuudeksi vielä kaikkia karvoja runkoa vasten; paljastaa maavuodon. Ei saisi näyttää mitään.

Kaikki liitokset auki, CRC tms. suihkaus ja liittimet kiinni. Isommat rengasliittimet auki, CRC ja messinkiharja kehiin niin hapettumat lähtee. Mulla ei pahemmin sähköongelmia ole ollut...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 13, 2006 10:22 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
No eipäs se sitten ollukkaan turhanpäivänen kysymys. Kiitoksia kaikille ja ei muuta kun mittailemaan ja ropaamaan maadotukset kuntoon. Se on vaan niin että toi sähkö ja mä ei oikein tulla toimeen eli täyttä hepreaa mulle.:?

Laitampa laturin kiinni tiistaina illalla, jotta pääsen Manalaan keskiviikkona. Siältä varmaanniin saa työntöapuva jos ei startti pyöri. :P

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 15, 2006 19:28 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 13:32
Viestit: 29
...tutkiskelin piuhoja ja löysin maapiuhoista kaksi todella hapottunutta liitosta sekä yhden piuhan joka oli vain kahdella karvalla kiinni.Kävin jo suurimman osan kaikista piuhoista läpi crc:n kanssa ja huomenna loput.Ajattelin aukoo kaikki putkiliitokset ja apikot,niihin suihkaus crc:tä ja liittimien tarkastus.Saas nähdä mitä lataus tuumaa kun saa vehkeen taas tulille...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2006 17:34 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Nonniin nysse käy. Mittasin latausjännitteet Lewiksen, JG:n, JiiKoon ym. neuvojen mukaan ja tuloksena tyhjäkäynnillä 25v per piuhapari ja 3500 kiekalla 55v per pari. Kone seismodessa piuhasta maihin mittaamaton ja piuhasta toiseen 0,8. Elikkäs laduuri ompi ilimeesestinniin kunnosa. Kaikki liitokset availin ja vetelin CRCeetä. Maakaapelin irrotin, viilasin kokonaan metallille molemmat pinnat ja laitoin vielä loikkarimaan rungon pisteestä koneeseen (tiedä sitte onko siittä mitään hyötyä...). Perskutin Motonetti meni jo kuudelta kiinni (ja tyhmä minä kun ajattelin mitata ensin ja sitten vasta sen ostaa :? ), joten uutta akkua en sitte vielä huomiseks saa, joten jos ei inahda, tuuppoomaan kaverit ;D

Mutta se käy 8) 8) 8) :D :D :D :D

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2006 18:59 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 26, 2006 00:47
Viestit: 26
Paikkakunta: Stadi
Nyt on aihe niin lähellä että en viitti uutta aloittaa...

Eli kyseessä GPZ Kawan jännitteensäädin. Siihen tulee tossa aiemmin mainittujen kolmen keltaisen (laturin käämeiltä tulevat) lisäksi kolme muuta johtoa, ja kysymys kuuluu: Mihin nämä menevät? Akulle varmaan ainakin joku, entäs muut?

Joudun tämmösiä kyselemään, kun kirja josta kytkentäkaavio löytyy on hetkellisesti hävinnyt. Netistä löytämissäni kaavioissa noi johdot meni tiesmihin erilaisiin bokseihin joita en siis aio enää pyörään ruuvata.

Eli osaako joku sanoa ohjetta tyyliin punainen maahan ja sininen akkuun tai jotain? Tarkoituksena on laittaa pyörä aluksi käyntikuntoon väsäämällä vain sytytys- (dynan kaikki 3 johtoa), startti- ja lataussähköt. Valot ja muut turhuudet tulee myöhemmin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2006 21:40 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 18:45
Viestit: 213
Paikkakunta: Jyväskylä
Kaksi niistä johdoista tulee plussaan, toinen suoraan akulle ja toinen muistaakseni virtalukon kautta. Kolmas johto tulee miinukseen ja loput saman väriset laturille !

Itse huomasin että kun jättää sen virtalukolle menevän johdon irti niin akun saa kätevästi kiehautettua kypsäksi !! Se virtalukon kautta kulkeva johto on ns. haisteleva piussi joka säätää latausta sitä mukaa kun on tarvetta !


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 01:35 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
z1109r kirjoitti:
Nonniin nysse käy. Mittasin latausjännitteet Lewiksen, JG:n, JiiKoon ym. neuvojen mukaan ja tuloksena tyhjäkäynnillä 25v per piuhapari ja 3500 kiekalla 55v per pari. Kone seismodessa piuhasta maihin mittaamaton ja piuhasta toiseen 0,8. Elikkäs laduuri ompi ilimeesestinniin kunnosa. Kaikki liitokset availin ja vetelin CRCeetä. Maakaapelin irrotin, viilasin kokonaan metallille molemmat pinnat ja laitoin vielä loikkarimaan rungon pisteestä koneeseen (tiedä sitte onko siittä mitään hyötyä...). Perskutin Motonetti meni jo kuudelta kiinni (ja tyhmä minä kun ajattelin mitata ensin ja sitten vasta sen ostaa :? ), joten uutta akkua en sitte vielä huomiseks saa, joten jos ei inahda, tuuppoomaan kaverit ;D

Mutta se käy 8) 8) 8) :D :D :D :D

Itse en kyllä Motonetistä (tai Biltemasta) akkua ostaisi vaikka kuinka halvalla saisi. Aito Yuasa ehkä maksaa hieman enemmän, mutta se rokkaa!

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 07:08 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Oolraitissa Yuasa kustantaa 45 e ainaskin vanhempaan Zetaan. Se kumminkin kestää 4-5 vuotta huonoimmillaankin ja ne toimivat hyvin (ottavat hyvin virtaa vastaan ja antavat sitä, kun sitä tarvitaan)
10 e/vuosi, jos laskee osan kestävyyttä hinta/laatu suhdetta, kuten osien hinnat pitäisi ajatella. Myyntipelit ovat eri asia.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 07:37 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Tuo oli Raadolta ja JG:ltä aika painavaa juttua kunnon akun puolesta. Onko Yuasa "vain" 45egua? Jos on niin ei mitään mieltä leikkiä halpisakkujen kanssa.

Sitäpaitti Oolraitti on tossa melkein kehän toisella puolella. Tarttee varmaan mennä käymään. Ja toivoa että on sopivan kokoista kun tuli toi akkukotelohässäkkäkin aikoinaa vähän kevennettyä :P

Olen talvisin yrittänyt ylläpitää akkua purkamalla ja lataamalla sitä muutaman kerran. Silti hyllyllä on jo pari kypsähtänyttä halpisakkua, mutta olihan siinä välillä laturikin sökö eikä akku varmaan tykkää vajaalatausesta pitemmän päälle.

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 08:03 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
VARTA-merkkisestä on ihan hyviä kokemuksia. saa ainakin Hessumobiilista 18ah isoon zetaan maksoi n.50e 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 09:02 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
lewis kirjoitti:
VARTA-merkkisestä on ihan hyviä kokemuksia. saa ainakin Hessumobiilista 18ah isoon zetaan maksoi n.50e 8)

Joo, Vartasta joillakin on hyviä kokemuksia, mutta joillakin myös vähemmän hyviä eli Vartan laatu vaihtelee aika tavalla. Muutama vuosi sitten Jemisen Arhokin möi Vartaa, mutta lopetti sitten sen myynnin, kun takuuvalituksia tuli turhan paljon. 14 Ah:n huoltovapaa (MFB) Yuasa maksaa 84 eur ja vastaava tavallinen YuMicron sen 45 euroa. Itse valitsin tuon huoltovapaan vaihtoehdon - eipähän tarvitse akkuvesiä tarkistella 8)

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 09:34 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Oolraitin hintoja Yuasalle isompiin Zetoihin:
YYB14L-A2 45 e (Z1 900/z 1000)
YYB18L-A 78 e (J,R,K mallin Z 1000)
YYB16L-B 77 e (Z 1000 ST/ Z 1100)
YY50-N18L-A 81 e (Z 1300)

Tyyriimpiä noihin uudempiin näköjään, mutta itse en säästäisi. Kerran ostin Vartan akun ST:seen, kesti vain 2 kesää, ei enää latautunut täyteen. Saattoi olla yksilövikakin, mutta Yuasat on pelittäneet aina.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 13:37 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
32€ kustansi 9ämpärinen Yuasa Oolraitista ja hapotus 5tosen päälle kun on kiirus Manalaan tänään. Ja 9ämpärinen siks ettei suurempaa mahdu akun paikalle nykyisin. Jos se nyt ei sitte starttaa sitte huudan apuva ja laitan startin jonnekin tarkistettavaks.

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 13:39 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Oolraitin kaveri kyseli, että millä olen talvisin lataillut ja maalaili piruja seinille. Mulla on tollanen maksimissaan muistaakseni 8 ampeeria lataava, joka sitte laskee homman edistyessä (ainakin siinä on hiano mittari) latausta. Onko tässä jotain yhteyttä akkujen kestämättömyydelle?

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 13:53 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
z1109r kirjoitti:
32€ kustansi 9ämpärinen Yuasa Oolraitista ja hapotus 5tosen päälle kun on kiirus Manalaan tänään. Ja 9ämpärinen siks ettei suurempaa mahdu akun paikalle nykyisin. Jos se nyt ei sitte starttaa sitte huudan apuva ja laitan startin jonnekin tarkistettavaks.



9ah? tuo saattapi selittää kaiken....jos sulla on vielä nelihiilinen startti,niin oletettavasti saattaa pyörittää nihkeästi. :?:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 14:47 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Akun latausvirrassa on sellainen 1/10 akun kapasiteetista suositus latausvirraksi eli esim. 14 Ah akulla se olisi 1,4 Amppeerin luokaa. Suuremmalla virralla lataaminen kiehuttaa ja ylikuumentaa akkua ja se aiheuttaa levyjen vääntyilyä ja akun sisällä oikosulkuja. Sen vuoksi nuo akut yleensä elävät sen aikaa kun elävät. Joskus näkyykin vanhoissa (niissä läpinäkyvissä kuorissa olevia) akuissa pohjalla olevaa irtotavaraa, joka on levyistä kotoisin olevaa moskaa joka myös aiheuttaa kennon sisällä oikosulkuja.
Akkuhapon ominaispainomittarilla (pyöräkäyttöön on sellaisia pienempiä) näkee kennokohtaisen kunnon akusta.
Pyörän akkua kannattaa ladata joko niin pienitehoisella laturilla ettei ylivirtaa pääse menemään tai sitten sellaisella oikealla laturilla, joka haistelee akun lataustilaa ja lataa aina tarvittaessa.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2006 16:51 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 18:34
Viestit: 630
Paikkakunta: San Diego, CA
JG puhuu taas silkkaa asiaa. Iissekkin ihmettelin vuosia sitten kun parsku kyrvahti talven aikana, eipa kestany pirssin laturilla latailla (tais olla jotaan 6A). Ostin sitte semmosen liki kannykkalaturin kokosen vajaan amppeerin laturin ja kyrvahtelyt loppu siihen.

_________________
Concours 14 (GTR1400) -16 & Suzuki Burgman 650 -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 20, 2006 07:34 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
On se vaan kumma juttu :? Kun tekee niinkuin neuvotaan probleemit selviää :roll: Maadoituksien tarkistuksien ja akun vaihdon jälkeen latausta 14,3V :D Ihme ja kumma antaa saman lukeman myös tyhjäkäynnillä, mikä lienee vallan mainio juttu. Kiitos ja kumarrus itämaan tietäjille, tulipahan se ihmeellinen hyllyllä pölyttynyt mittarikin tutuks.

Nyt sitte vaan kytkin alko liiraamaan kovassa vedossa 7tonnin kiepeillä :'' Hei mut ku tehoo on niin maan persusteellisesti :P

Niin ja tarttee sitte kait hankkia sellanen hellempi laturi talveks. Kyllä sen mun laturin ainakin pitäis haistella latausvoimaa, on siinä ainakin sellanen hieno mittari mistä näkee että lataus pienenee akun täyttyessä....

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 20, 2006 08:30 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1439
Paikkakunta: Karkkila
Mulla on sellainen automaaginen laturi joka rajoittaa virran sopivaksi. Ohjeen mukaan kelpaa moposta traktoriin ja hyvin onkin ladannut prätkän akkua. 60Ah kotiloakkukin varautuu starttikuntoon muutamassa tunnissa. Virtamittari näytti n. 1,5A 14Ah akkua ladattaessa. IsoKawan 18Ah akkua en ole ladannut kun on just hapotettu eli very new, edellinen olikin kaputt eikä ottanut ämpäriäkään eli katkos oli jossakin..


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com