Tämän tapahtumakertomuksen perusteella on vielä aika vaikea sanoa kunnon veikkauksia. Olisi hyvä tietää esim, miltä pakokaasu näyttää, oireen oireen ollessa pahimmillaan.
Pieni checklist:
- Pakokaasu
- aivasteleeko imupuoli?
- pakokäyrien lämpötila eri tilanteissa (jos on mahdollisuus mitata), ja infrapunalämpömittarilla vertailla vaikka paikallaan lämpötilaeroja pakokäyrien kesken.
- korkean jännitteen eristävillä pihdeillä tai muulla tyhjäkäyntiä käydessä nostaa yksitellen tulpanhattua, niin että kipinän pitää hypätä tulpanhatun sisällä muutama milli. Kipinä hyppää ilman normaalipaineesa pitemmän matkan, mitä moottorin sisällä puristuspaineissa, ja tällä on sellainen ilmiö (mitä en osaa selittää), että kipinä hyppää esim. kastuneessakin tulpassa helpommin. Monilta tulpanaukaisuilta välttynyt tällä konstilla.
- Ilmanputsari pois, ja näkyvyyttä kaasareiden kurkkuihin. Olen törmännyt tapaukseen, jossa luistin neula oli katkennut ja pudonnut pääsuuttimeen. Yks pytty pois pelistä.
- Puolan johtojen tutkinta ja tarkistus että ovat kunnolla kiinni puolissa. Resistanssimittaus puolista.
- Tarkistus, ettei synkrovivuille ole tapahtunut mitään.
- jos vielä on talven yli seisoneet bensat jostakin syystä, niin ne helkuttiin ja uutta tilalle, ja korkeaoktaanisinta, missä on vähiten etanolia.
Vaihtoehtoja tämän jälkeen on vielä vaikka mitä:
- Ilmenikö tehon vajaus jonkun korkeakierroksisen kiihdytyksen jälkeen? => puristuspainemittaus, mahdollinen mäntä/venttiili kosketus => hieman vääntynyt venttiilinvarsi.
Taidan lopettaa tähän, siinäkin on varmaan tarkisteltavaa. Jos sääksjärvelläpäin liikkuu, niin ihan uteliaisuuttani voin tehdä diagnoosiakin livenä, eikä maksa mitään.
Hoo ykkösen kateosia muuten jotain puuttuu iteltä ja tankin korkki, jos jollakulla on ylimääräsenä jotakin. Sanotaan se nyt samalla kun samasta pyörästä kyse.
NKG on kyllä johtava tulppamerkki. Mulla denso istuu siinä kuskinpenkillä, mutta ei aja ja ota samaan aikaan
Joskus voi käydä niin, että huomaamatta, tulppaa kiristäissä voi posliiniosaan tulla hiushalkeama, jos tulee sivuttaisvääntöä. Se voi alkaa oireilemaan ihan milloin vaan. Yleensä silloin kun se halkeama kerää likaa.