oojala kirjoitti:
Alipaineen absoluuttinen arvo vaikuttaa kierroslukuun, ei voi säätää muuta kuin kierroksia nostamalla/laskemalla (paitsi dieseleissä/suoraruiskuissa, joissa ei ole läppiä)
- iso alipaine => pieni kierrosluku (pienenee kunnes sammuu)
- pieni alipaine => läpät/luistit enemmän auki ja kierrokset korkeammalla
(hetkellisesti on toisin, kun läpän asento muuttuu nopeammin kuin koneen kierrosluku, pienin alipainelukema saadaan kun täysiltä kierroksiltä lyödään kaasu kiinni moottorijarrutuksella)...
OK.
oojala kirjoitti:
Eli oikea määrä alipainetta säädetään tyhjäkäynnin säätöruuvilla (sekin kuuluu säätää joka välissä, jos kierrosnopeus kasvaa synkatessa, mutta en tiedä kuuluuko (kaasari)/ruiskumöhkö synkata tyhjäkäynnillä vai korotetulla tyhjäkäynnillä)
RuiskuMöhkö säädetään normaalilla tyhjäkäynnillä (850-950 rpm) ja lopuksi säädetään tyhjäkäynti jos se on muuttunut synkkauksen jälkeen (pitänee tarkistaa kunhan pääsen taas opusten ääreen).
Viilataas vielä: ilmeisesti tuolla 100 kierroksen toleranssilla ei ole merkitystä säätämisen lopputuloksen kannalta, siis onko kierrokset 850 vai 950 (viittaan tuohon korotettuun tyhjäkäyntiin joka lienee ainakin jonkin verran enempi).