Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Su Huhti 28, 2024 13:55

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Alipaineen määrä
ViestiLähetetty: Ke Heinä 27, 2011 03:18 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Piti taas ruveta joutavia miettimään. Mikäs mahtaa olla oikea määrä alipainetta moottorissa? Möhkön kurkkujen synkkausohjeissa annetaan arvo ainoastaan kolmen (kaksois)kurkun väliselle suurimmalle alipaine-erolle (noin lyhyesti sanottuna). Mitään minimiä tai maksimia ei alipaineen määrälle anneta.

Vai onko niin että alipainetaso on automaattisesti riittävä/oikea kun kurkut ovat synkronissa keskenään (oletetaan että kaikki on teknisesti ok)?

Entä voiko tätä synkronoitua tasoa nostaa tai laskea? Jos voi, niin miten lasku tai nosto vaikuttaa moottorin/bensansyötön toimintaan/koneen käyttöominaisuuksiin ?

Itse laittelin tasot talvella kohilleen eikä tullut silloin moista kokeiltua.

Juu, tiedän, kello on mitä on...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alipaineen määrä
ViestiLähetetty: Ke Heinä 27, 2011 10:15 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Alipaineen absoluuttinen arvo vaikuttaa kierroslukuun, ei voi säätää muuta kuin kierroksia nostamalla/laskemalla (paitsi dieseleissä/suoraruiskuissa, joissa ei ole läppiä)
- iso alipaine => pieni kierrosluku (pienenee kunnes sammuu)
- pieni alipaine => läpät/luistit enemmän auki ja kierrokset korkeammalla

(hetkellisesti on toisin, kun läpän asento muuttuu nopeammin kuin koneen kierrosluku, pienin alipainelukema saadaan kun täysiltä kierroksiltä lyödään kaasu kiinni moottorijarrutuksella)

Eli oikea määrä alipainetta säädetään tyhjäkäynnin säätöruuvilla (sekin kuuluu säätää joka välissä, jos kierrosnopeus kasvaa synkatessa, mutta en tiedä kuuluuko (kaasari)/ruiskumöhkö synkata tyhjäkäynnillä vai korotetulla tyhjäkäynnillä)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alipaineen määrä
ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2011 00:15 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
oojala kirjoitti:
Alipaineen absoluuttinen arvo vaikuttaa kierroslukuun, ei voi säätää muuta kuin kierroksia nostamalla/laskemalla (paitsi dieseleissä/suoraruiskuissa, joissa ei ole läppiä)
- iso alipaine => pieni kierrosluku (pienenee kunnes sammuu)
- pieni alipaine => läpät/luistit enemmän auki ja kierrokset korkeammalla

(hetkellisesti on toisin, kun läpän asento muuttuu nopeammin kuin koneen kierrosluku, pienin alipainelukema saadaan kun täysiltä kierroksiltä lyödään kaasu kiinni moottorijarrutuksella)...


OK.

oojala kirjoitti:
Eli oikea määrä alipainetta säädetään tyhjäkäynnin säätöruuvilla (sekin kuuluu säätää joka välissä, jos kierrosnopeus kasvaa synkatessa, mutta en tiedä kuuluuko (kaasari)/ruiskumöhkö synkata tyhjäkäynnillä vai korotetulla tyhjäkäynnillä)


RuiskuMöhkö säädetään normaalilla tyhjäkäynnillä (850-950 rpm) ja lopuksi säädetään tyhjäkäynti jos se on muuttunut synkkauksen jälkeen (pitänee tarkistaa kunhan pääsen taas opusten ääreen).

Viilataas vielä: ilmeisesti tuolla 100 kierroksen toleranssilla ei ole merkitystä säätämisen lopputuloksen kannalta, siis onko kierrokset 850 vai 950 (viittaan tuohon korotettuun tyhjäkäyntiin joka lienee ainakin jonkin verran enempi).

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com