Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Su Kesä 02, 2024 07:27

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: Pe Huhti 18, 2008 19:32 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Hajotan tällä viikolla kaiken mihin kosken :''
Nyt kadotin yhteyden ryypyn vivun ja ryypyn toiminnan väliltä.
Kun väännän vipua pyörän kyljessä ei sisempänä tapahdu mitään.. Sormilla voin kääntää "ryypyn ruuvia", jota vipu ennen käänsi ja saan ryypyn toimimaan suht koht niinkuin vivunkin avulla, mutta miten voisin korjata tilanteen ennalleen..?
Ekana täytyy tietty ottaa tankki pois, että näen systeemin vähän paremmin, mutta osaatteko antaa yhtään etukäteisarvausta, mitä siellä on voinut tapahtua? Onko ryyppysydeemissä osia, jotka on ehkä vain löystyneet irti, vai onkohan siellä hajoamalla hajonnut jotain... Toivottavasti saan kuulla, että homma on ihan piis of keik laittaa ennalleen. Tässä meinaa muuten iskeä epätoivo.

En osaa näitten osien nimiä...mutta se ruuvi, jota ryypyn vivun pitäisi kääntää, on ottanut usein kiinni bensaletkun klemmarin ruuviin. Eli ryypyn ruuvi on kohdannut vastusta kääntyessään. Oiskohan se voinut löystyttää tai hajottaa jotain..? Muuta selitystä en ite tässä vaiheessa ole keksinyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: Pe Huhti 18, 2008 19:49 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
saattaa olla että se ryypyn ruuvi siinä se vika taitaa olla


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: La Huhti 19, 2008 07:12 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Hajotan tällä viikolla kaiken mihin kosken :''
Nyt kadotin yhteyden ryypyn vivun ja ryypyn toiminnan väliltä.
Kun väännän vipua pyörän kyljessä ei sisempänä tapahdu mitään.. Sormilla voin kääntää "ryypyn ruuvia", jota vipu ennen käänsi ja saan ryypyn toimimaan suht koht niinkuin vivunkin avulla, mutta miten voisin korjata tilanteen ennalleen..?
Ekana täytyy tietty ottaa tankki pois, että näen systeemin vähän paremmin, mutta osaatteko antaa yhtään etukäteisarvausta, mitä siellä on voinut tapahtua? Onko ryyppysydeemissä osia, jotka on ehkä vain löystyneet irti, vai onkohan siellä hajoamalla hajonnut jotain... Toivottavasti saan kuulla, että homma on ihan piis of keik laittaa ennalleen. Tässä meinaa muuten iskeä epätoivo.

En osaa näitten osien nimiä...mutta se ruuvi, jota ryypyn vivun pitäisi kääntää, on ottanut usein kiinni bensaletkun klemmarin ruuviin. Eli ryypyn ruuvi on kohdannut vastusta kääntyessään. Oiskohan se voinut löystyttää tai hajottaa jotain..? Muuta selitystä en ite tässä vaiheessa ole keksinyt.

Ryyppyvivustahan lähtee pitkä tanko, joka menee kaikkien neljän kaasarin läpi eli olisiko vivun ja tuon tangon välinen liitos väljistynyt, jolloin vipu ei enää käännä tankoa ==> ryyppy ei mene päälle vivusta kääntämällä.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: La Huhti 19, 2008 09:07 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1222
Paikkakunta: Turku
Minulla (Mikuni VM-24-SS) tuo vipu on niitattu suoraan tangon päähän ja ei ole erikseen kiristettävissä. Silloin tangon pää näkyy siinä vivun keskellä lytättynä. Eli jos nostaa ryypyn sieltä toisaalta niin näkee liikkuuko tanko ja onko niittaus irti. Luulisin ettei tanko ainakaan kovin helposti napsahda poikki.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: La Huhti 19, 2008 10:44 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
oojala kirjoitti:
Minulla (Mikuni VM-24-SS) tuo vipu on niitattu suoraan tangon päähän ja ei ole erikseen kiristettävissä. Silloin tangon pää näkyy siinä vivun keskellä lytättynä. Eli jos nostaa ryypyn sieltä toisaalta niin näkee liikkuuko tanko ja onko niittaus irti. Luulisin ettei tanko ainakaan kovin helposti napsahda poikki.

Samoin se on (muistaakseni) myös viissatkun TK-kaasareissa. Jos tuo liitos on löystynyt, niin eipä sinä oikein ole muita keinoja korjata kuin sähköliiman käyttö.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: La Huhti 19, 2008 18:40 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Tutkin äsken ryyppyä ja löytyi sekä hyvää, että vähän huonoakin. Hyvää enemmän, eli mitään ei ole rikki: ryyppyvipu on edelleen yhteydessä tankoon ja tanko kääntyy vipua kääntäessä. "Se ruuvi" oli löystynyt, eikä enää kääntynyt tangon mukana. Eli ruuvimeisselillähän tästä selvittiin! :) (vaati vain eilistä paremman mielialan ottaa tankki pois paikaltaan ja alkaa selvitellä asiaa. Oikea mieliala löytyi tänä aamuna lampolasta, jossa sain olla kätilönä ja pelastaa elämälle yhden karitsan, joka olisi muuten jäänyt syntymättä. Kivaa onnistuakin joskus jossain! :wink: )

Mutta vielä se huonompi juttu. Äskeisillä yrityksillä en saanut kiristettyä ruuvia pyörän käynnistymisen kannalta oikealle kohdalle. Ruuviosan = "fast idle cam" (kertoo nimeksi manuaali) kaltevuudellahan voi säätää, kuinka paljon potkua pyörä ryypystä saa, eikö?? Pyöräni vaatii kylmänä melkoiset ryypyt, että pysyy käynnissä ja on siksi kova huutamaan ensi minuuteilla. Noloa, mutta sen kanssa on vain koittanut tulla toimeen. Aiemmin viikolla olin jo saamassa alkuhuudot jotenkin siedettävämmälle mallille, mutta nyt tilanne oli ihan kauhea. Pyörä käynnistyi vain, jos ryyppyvipu oli kokonaan auki ja kierrokset oli suorastaan infernaaliset (vai miten sitä hienosti sanotaan). Jos hipaisinkaan ryyppyyn, sammui pyörä heti. Seuraavalla tallikerralla on siis jatkettava "ruuvin"/fast idle cam:in oikean asennon etsimistä. Onkohan siihen olemassa mitään yleispäteviä ohjeita, vai onko joka pyörä yksilö ja oikea kohta löytyy todellakin vain kokeilemalla??


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: La Huhti 19, 2008 19:56 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
¨Meikkä vähän aavisti että ruuvissa se on jokainen ruuvi on omansa ei auta kuin vain kokeilla kyllä se asetus löytyy kokeilee kuntellee ja katselee kuinka se antaa vastauksia käynnillään kyllä siitä hyvä tulee .Onnea rohkeasti eteenpäin lopputulos on kumminniin hyvä. Ja sitten on mukava kesä ajella kun Kawa pelaa. :moto: :moto: :jump:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: La Huhti 19, 2008 20:25 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Limiittikin täytyy täräyttää käyntiin täysillä ryypyillä ja samantien pudottaa puolet ryypystä pois ja himmata kaasun kanssa että pysyy käynnissä. Tässä vaiheessa ei voi viel lähteä liikenteeseen. Sitte ku puoliryypyllä pysyy käynnissä ni loput pois ja liikenteen kohinaan...

Onko siihen vipuun jääny jälkeä mis se ruuvi oli ennenku lähti omille säädöille? Ja kokeilemalla se sitte vaan löytyy. Muist kuitennii et ko ryyppy on pois se on oltava sit pois ettei jää päälle. Saattaa käydä et meno hyytyy parin kilsan kohalla.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: Pe Huhti 25, 2008 20:15 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Ryyppyvipu ruuveineen on nyt uudelleen kasattu ja toimii käsittääkseni oikein: Pyörä käynnistyy helposti ja ryyppyä voi hissuksiin pienennellä. Kone hurisee nätisti lämpimäksi ja kierrokset ovat alhaalla, noin 1000:ssa. Meikäläisen maalaisjärjellä kaikki vaikuttaisi siltä osin olevan kunnossa.

Pari iltaa sitten ajoin pyörän kotiin ja äsken kävin muutaman kymmenen kilsan testilenkillä. Ite ajon aikana kaikki meni mielestäni taas hyvin, mutta kun toppasin pyörää tien laitaan kääntyäkseni, niin jopas myrkyn lykkäs: Kytkimen pohjaan laitto sai kierrokset nousemaan 4000:n :? Sammutin pyörän ja kattelin sitä eri kanteilta (muka) ja koitin pari kertaa uudelleen, aina sama homma. Jos pidin kytkintä pohjassa, niin kierrokset vain nousivat ja nousivat. Mikä ilmiö tämä on?? Kun laitoin vaihteen päälle ja lähdin ajamaan, oli kaikki taas normaalia, eli kierrokset ihan miten alhaalla tahansa, mutta kotiin palatessa sama homma. Pyörä piti sitten sammuttaa ihan töks-heti pihaan tultuani, ettei se olisi alkanut huutaa.

Kytkin menossa rikki, vai jotain muuta merkillistä? Jos kytkinvaijeri olisi puristuksissa tankin alla, niin kai ongelma olisi jo pyörää käynnistäessä. Miksi se tulee nyt vasta ajon aikana? Mistä mää näitä kummallisuuksia keksin? :oops:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: Pe Huhti 25, 2008 20:46 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 16:50
Viestit: 889
Paikkakunta: Niinijoki
Mulloli Sosossa sama peli miljoona vuotta sitten: toimi kuin Kawasakin pitääkin, mutta esim. autojonossa madellessa, kun ei arvannut välillä vapaallekaan heittää, tyhjäkäynti karjahti kans vajaaseen neljään tonniin. Ikävää oli kovin tämä: ei siinä voinut kuin katsella maisemia ja toivoa, että autojono liikahtaisi pidemmänkin pätkän, ennen kuin pyörän kone lorahtaa sulana metallina kadulle. :shock:

Raato sille sitten jotakin teki - jos mä oikein muistan, Micronin pakoputkien tukkoisuus liittyi osana kuvioihin. :?: Olivat "uudet" putket Sosossa silloin. Ei ollut iso juttu korjata - eikä kallis :)

RAAAAATOOOO, huhuuu....


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: La Huhti 26, 2008 19:10 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
Nyt on semmonen juttu että vielä joutuu ruuvia säätään.ootko kattonu että ei ole kaasuvaijerin säätö liian piukalla jos ei ole saattaa siinäryypyttimen vivustossa olla säätämistä että eijää sieltä suunnasta mitään päälle kun Kawasnaakeli lämpenee pientä välystä paikkoihin jos ei ole pruuvauskirjaa mistä näkisi oikeat säädöt?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: Ma Huhti 28, 2008 16:03 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
En usko Azzan viissatkun vian olevan samaa sukua Riepun Soson ongelmaan silloin kivikaudella :P Veikkaisin vian olevan jotenkin kytköksissä tuohon ryyppyvipuongelmaan. Yksi mahdollisuus on, että ryyppy jää aavistuksen päälle vaikka ryyppyvipu on pohjassa. Käykö muuten lämpimänä tyhjäkäyntiä normaalisti, kun kytkinkahvaa ei paineta? Nuo viissatkun TK-kaasarit ovat sikäli veikeitä, että niissä ryyppy on kuristin-tyyppinen eli jokaisessa kaasarissa on ryyppyläppä, joka hillitsee kaasariin tulevaa ilman määrää. Jotta noiden läppien toiminnan voisi tarkistaa kunnolla, kaasaripaketin pitäisi olla irti pyörästä, mutta koska paketin irroitus ja varsinkin takaisin laitto on melkoista painajaista, niin irroitustyöhön ei ihan hevillä lähde :''

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: Ma Huhti 28, 2008 16:57 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Kiitosta tähän mennessä tulleista vikaveikkauksista. Jotennii niitä lukiessa tuntuu, että pyörässäni voisi olla mikä vain mainituista onkelmista, tai ehkä ne kaikkikin. Kun olen talven mittaan räpeltänyt niin kaasuvaijereiden, tyhjäkäyntiruuvin kuin nyt viime viikolla ryypyn osien kanssa, niin olen hyvinnii voinut kiristellä vaijereita väärin ja todella myös koota ryyppysydeemiä väärin... oevoe.. :oops:

Kylmänä pyörä toimii normaalisti. Eilen sain ajaa Ouluun asti ennen vian ilmenemistä. Sitten olikin lystiä olla ajokurssilla ja mm harjoitella jarrutuksia, kun aina "suorituksen" jälkeen pyörä huusi kuin syötävä :roll: . Useimmat pyörää eilen katselleet ja kuunnelleet veikkasivat viaksi esim. roskaa tai muuta tukosta kaasareissa.

Kun pyörä on lämmin, nousevat kierrokset sekä kytkimen ollessa pohjassa että vaihteen ollessa vapaalla. Eilen kierrokset nousi yleensä enää jonnekin 3000 kun perjantai-iltana karjuminen meni välittömästi 4000, jopa 5000 kierrokseen. Sitä oli pelottavaa kuunnella, kun ei tiennyt, minne asti kierrokset vielä nousisi, tai sippaisiko kone (ja kävelymatkaa kotiin 20km...).
Jännältä tuntuu, että sama, paikallaan ollessa villisti ärjyvä kone on heti vedon päälle saatuaan kiltti kuin....koiranpentu.

Kaasareiden takaisinlaitto on tosiaan sen verran haastavaa puuhaa, että ehkä koitan ensin tehdä kaikkea mahollista (mitä osaan.. :? ) tyhjäkäyntiruuvin, kaasuvaijereiden sun muun kanssa. Öööh, tyhmä kysymys tähän loppuun. Kun mulla kerran on pyörän manuaali, niin mitä kaikkia aiheeseen liittyviä "säätöjä" voisin sieltä löytää kirjoitettuna? Ettei kaikkea tarttis kokeilemalla kokeilla ja pyöräwanhusta suotta kiusata... On tuo teknisen enklannin lukeminen sen verta työlästä puuhaa, että ihan ilokseen ei ole tullut kirjaa luettua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2008 05:43 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Ensin kannattanee tarkistaa kaasuvaijereiden säätö eli vetovaijerissa pitäisi olla pikkaisen väljää tyhjäkäynnillä. Myös niiden ryyppyläppien asento kannattaisi jotenkin tarkistaa.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2008 08:42 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
voevoe azzan viissatkun onkelmille. toivottavasti selviää. neuvoisin jos tietäisin, mutta en tunne nuita alle 900 cc ilmakoneita juurikaan. kannattaa myös tarkistaa, että ryyppyvaijerilla eiku hetkinen, siis onko se vain vivulla? no on vissiin, niin kuitenkin että siinä on pikkuisen vapaata liikettä, siis jos on vaijeri, mutta jos on vipu, niin sitten se vain tarvii olla oikeassa kohassa.

ja kaasuvaijerit,, ovatko missään kohti mitenkään kytkinvaijerin kanssa kosketuksissa, voiko kytkinvaijeri tosiaan kiristää kaasuvaijereita?

tai voiko ryyppyakseli napata kaasuvaijerihin tai,, noh, parempi ettei yritä enempää arvailla kun ei tunne tuota konetta tai sen kaasarisysteemiä yhtään.. ettei kytkinvaijeri jotenkin saa ryyppyä menemään päälle-asentoon. aika outo oireyhtymä näin konetta tuntematta.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ryyppyvivun korjaaminen?
ViestiLähetetty: To Touko 01, 2008 20:08 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
My baby is working! :jump: :jump: (Vauvani tekee töitä...?)
Noh ei vaineskaan, ellei vauvaksi lasketa tuota 26-vuotiasta mopetia :P
Mopo kulkee ja käy nyt aivan niinkuin pitääkin. Huutavainen uhmaikä on ohi, eli tyhjäkäynnilläkään ei kierrokset enää nouse. Jibbijahuu!

Tänään otin manuaalin ja sanakirjan nenän eteen ja tavasin aikani. Sitten mopon ääreen katselemaan, onko kaasuvaijereiden säädöt sinnepäinkään. Eihän ne "ihan" ollu, eli sieltä ylimääräiset kierrokset tuli. Edellistalvena vaijereita vaihtaessa taisin saaha ne suunnilleen oikein pelkällä tuurilla :oops: , mutta nyt ovat ehkä vähän tietoisemmin laitettuina vielä paremmin kohilleen.

Kiitos kaikille pulmaa pohtineille! Teiltä sai jälleen hyviä vinkkejä siitä, missä vika voisi olla. Ja ennenkaikkea avullanne saa sen tarvittavan rohkeuden, että uskaltaa mennä pyörää sorkkimaan. Nyt vain :moto:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com