Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Touko 21, 2024 14:12

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lisäakku ja sen asennus????
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2008 08:32 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Route66:nen tuossa toisessa aiheessa kertoi laittaneensa lisäakun mopoonsa. Mulla kun on toi kylmäkäynnitys hiemen takellellut niin tulipa mieleen tuo wirran riittävyys. Mulla on 9Ah Yuasa kun suurempaa ei siihen vähän pienennettyyn akkutilaan mahdu.

Takakatteen/lipan alle mahtuisi 6Ah hyytelöakku, mutta miten johdotus ja riittääkö laturi vai nouseeko savu vai mitä häh? Sähkötietämys kun mulla rajoittuu kahteen asiaan: Toinen on maa ja toinen sattuu :mrgreen:

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2008 09:12 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
vähän sama aihe muakin kiinnostaisi kun kärryyn periaatteessa mahtuisi pikkuinen ylimääräinen akku. sähkötietämys on vielä kehnompaa kuin slowmasalla. pitäisikö extra-akku kytkeä sarjaan vai rinnalle? miten semmoinen tapahtuu kummassakin tapauksessa? mitä tarvitsisi ottaa huomioon, että laturi lataisi ensisijaisesti pyörän omaa ja varsinaista akkua ja toissijaisesti extra-akkua ja vielä että extra-akkua käytettäessä ulkoiseen virranottoon, se sama virranotto ei söisi pyörän omaa akkua? mutta sitten jos pyörän oma akku menisi kaputt, niin siitä extra-akusta voisi ottaa hätävirtaa starttaukseen esim.?

jotain vastuksia, releitä, diodeja ja mitä lie pitäisi sinne survoa johonkin väliin varmaan?

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2008 10:06 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
z1109r kirjoitti:

Takakatteen/lipan alle mahtuisi 6Ah hyytelöakku, mutta miten johdotus ja riittääkö laturi vai nouseeko savu vai mitä häh? Sähkötietämys kun mulla rajoittuu kahteen asiaan: Toinen on maa ja toinen sattuu :mrgreen:


voit laittaa vaikka 12ah akun nykyisen rinnalle,onhan laturi suunniteltu suunniteltu 18ah varten. (6+12=18)

extra-akku rinnalle plus plussaan ja miinus miinukseen...
akkukaapeleilla.

toi sun 6 ah akku tuntuis hieman pieneltä raskaan koneen käynistämiseen..tai ainakaan sillä ei pitkään pyöritä.mut kantsii kokeilla ekaks joku viilee aamu vaikka auton akulla käynnistaa,että auttaako yhtään käynnistys ongelmaan...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2008 12:23 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Kawis: Tuo kaksiakkujärjestelmä on ihan tavanomainen veneissä ainakin. Kannattaisi ehkä sieltäpäin kysellä eli venepuolelta. Siellä kun tuo käynnistysakku on erinomaisen tärkeä ellei jopa pyhä asia. Saatta löytyä ihan valmis elektroniikkapaketti tuohon.

Lewis: No woe herran tähren :oops: :'' Totta helkatissa plus plussaan ja miinus miinukseen. Miksen tuota ajatellu vaikka kaapeleilla just viime viikolla mopoa käynnistelin. OK eli siis laturikin riittää. Kyllä, lisävirta auttaa. Pyörittää kun singeriä ja toki starttaa nopeasti. Mutta silti ihmetyttää tuo benzan hajuttomuus :? Miksei soosi haize jos startilla sahaa vaikka kuinka kauan :? Mikä mättää kun ei osaa eikä tajuu :spank: :spank:

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2008 12:42 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1438
Paikkakunta: Karkkila
kawabata kirjoitti:
vähän sama aihe muakin kiinnostaisi kun kärryyn periaatteessa mahtuisi pikkuinen ylimääräinen akku. sähkötietämys on vielä kehnompaa kuin slowmasalla. pitäisikö extra-akku kytkeä sarjaan vai rinnalle? miten semmoinen tapahtuu kummassakin tapauksessa? mitä tarvitsisi ottaa huomioon, että laturi lataisi ensisijaisesti pyörän omaa ja varsinaista akkua ja toissijaisesti extra-akkua ja vielä että extra-akkua käytettäessä ulkoiseen virranottoon, se sama virranotto ei söisi pyörän omaa akkua? mutta sitten jos pyörän oma akku menisi kaputt, niin siitä extra-akusta voisi ottaa hätävirtaa starttaukseen esim.?

jotain vastuksia, releitä, diodeja ja mitä lie pitäisi sinne survoa johonkin väliin varmaan?



Pyörän kärryliittimessä vapaa nasta johon laittaa 2,5mm² kaapelin prätkän akulta + -navasta, 16A sulake ja releen kytkevä kosketin väliin. Maakarva on valmiina. Kärryssä samanlainen kaapeli ja 16A sulake lähelle + -napaa, maakaapeli kärryn runkoon; liittimestä se yleensä on kytketty runkoon.

Näin ohutta kaapelia siksi, ettei se liitinkään isompaa syö eikä kestä. Apustartti kannattaa hoitaa oikeilla kaapeleilla joita roudaa mukana. Apuakku siihen kopin eteen koteloon eli ulos ettei koirat vetyyn tukehdu, metaania riittää kopissa varmaan muutenkin ;D

Releen käämi virtalukolle ja toinen pää maihin. Diodi (25...30A) akkukaapeliin lisäakkuun päin. Nyt lataa akkuja kun kone käy, ei pura lisäakkua startin aikana eikä pääakkua seisoessa kun kopissa soi poppi :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2008 12:51 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
jiikoo kirjoitti:
kawabata kirjoitti:
vähän sama aihe muakin kiinnostaisi kun kärryyn periaatteessa mahtuisi pikkuinen ylimääräinen akku. sähkötietämys on vielä kehnompaa kuin slowmasalla. pitäisikö extra-akku kytkeä sarjaan vai rinnalle? miten semmoinen tapahtuu kummassakin tapauksessa? mitä tarvitsisi ottaa huomioon, että laturi lataisi ensisijaisesti pyörän omaa ja varsinaista akkua ja toissijaisesti extra-akkua ja vielä että extra-akkua käytettäessä ulkoiseen virranottoon, se sama virranotto ei söisi pyörän omaa akkua? mutta sitten jos pyörän oma akku menisi kaputt, niin siitä extra-akusta voisi ottaa hätävirtaa starttaukseen esim.?

jotain vastuksia, releitä, diodeja ja mitä lie pitäisi sinne survoa johonkin väliin varmaan?



Pyörän kärryliittimessä vapaa nasta johon laittaa 2,5mm² kaapelin prätkän akulta + -navasta, 16A sulake ja releen kytkevä kosketin väliin. Maakarva on valmiina. Kärryssä samanlainen kaapeli ja 16A sulake lähelle + -napaa, maakaapeli kärryn runkoon; liittimestä se yleensä on kytketty runkoon.

Näin ohutta kaapelia siksi, ettei se liitinkään isompaa syö eikä kestä. Apustartti kannattaa hoitaa oikeilla kaapeleilla joita roudaa mukana. Apuakku siihen kopin eteen koteloon eli ulos ettei koirat vetyyn tukehdu, metaania riittää kopissa varmaan muutenkin ;D

Releen käämi virtalukolle ja toinen pää maihin. Diodi (25...30A) akkukaapeliin lisäakkuun päin. Nyt lataa akkuja kun kone käy, ei pura lisäakkua startin aikana eikä pääakkua seisoessa kun kopissa soi poppi :lol:


Soon helppoo ku tajuu näköjään :punch:

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2008 15:52 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
ookoo jiikkoo. hömm.. releen käämi? nyt meni yli hilseen, mutta niinhän se menee näissä sähköasioissa. ja virtalukolle? pitääkö purkaa virtalukko vai löytää joku piuha joka menee virtalukolle päin ja siihen joku rele, jossa on käämi, vai onko niissä aina käämit? pelkään, että jos ihan ite alan ropeltaan, niin siinä voi palaa useammatkin käämit, ainakin pyörästä ja mistä muusta tahansa. hehiö.

no eiköhän se tästä jotenkin kun näen joitakin teitä sähköpuolen guruja livenä eli elävänä joskus jossakin, niin voi yrittää selventää ja ottaa neuvosta vaaria tai vaari ottaa neuvoa-antavaa.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2008 06:08 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Ja minua kun aikoinaan pidettiin vähintäänkin sekopäänä, kun kuuspätkässä oli lisäakku perälaukussa - niin se aika muuttuu :P

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2008 09:15 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Raato kirjoitti:
Ja minua kun aikoinaan pidettiin vähintäänkin sekopäänä, kun kuuspätkässä oli lisäakku perälaukussa - niin se aika muuttuu :P


;D Niinpä! Mutta kun ois kiva saada mopotin käymäsilleen parin päivän seisokin jälkeen :mrgreen:

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2008 13:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 10:04
Viestit: 330
Paikkakunta: Vantaa
http://www.adita.fi/
Sieltä saa ostaa valmiita murkuloita tuonne ykkös (1) akun ja kakkos (2) akun väliin...

_________________
Elämä etenee, ei aina hyväänsuuntaan, mutta etenee kuitenkin.
Ei riemulla rajaa...
Kawasaki ZG 1200
Kawasaki GPz 750 Turbo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2008 15:08 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
Raato kirjoitti:
Ja minua kun aikoinaan pidettiin vähintäänkin sekopäänä, kun kuuspätkässä oli lisäakku perälaukussa - niin se aika muuttuu :P


mä en ole pitänyt enkä pidä sekopäänä tuollaista missään tapauksessa. päinvastoin. ne toiset ovat sekopäitä kun eivät älyä varautua akun loppumiseen.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2008 22:26 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
kawabata kirjoitti:
Raato kirjoitti:
Ja minua kun aikoinaan pidettiin vähintäänkin sekopäänä, kun kuuspätkässä oli lisäakku perälaukussa - niin se aika muuttuu :P


mä en ole pitänyt enkä pidä sekopäänä tuollaista missään tapauksessa. päinvastoin. ne toiset ovat sekopäitä kun eivät älyä varautua akun loppumiseen.

No, tuolloin elettiinkin 80-lukua, jolloin meikäläisen Z650SR oli todella paljon rakennettu - jopa silloisen mittapuun mukaan :P Kyllähän nyt joka pyörästä pitää löytyä kokokatteen ja laukkujen lisäksi kasettisoitin, autoradio, LA-puhelin, 3 akkua, huomiovalot ja muuta pientä...

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 16, 2008 09:06 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Raato kirjoitti:
kawabata kirjoitti:
Raato kirjoitti:
Ja minua kun aikoinaan pidettiin vähintäänkin sekopäänä, kun kuuspätkässä oli lisäakku perälaukussa - niin se aika muuttuu :P


mä en ole pitänyt enkä pidä sekopäänä tuollaista missään tapauksessa. päinvastoin. ne toiset ovat sekopäitä kun eivät älyä varautua akun loppumiseen.

No, tuolloin elettiinkin 80-lukua, jolloin meikäläisen Z650SR oli todella paljon rakennettu - jopa silloisen mittapuun mukaan :P Kyllähän nyt joka pyörästä pitää löytyä kokokatteen ja laukkujen lisäksi kasettisoitin, autoradio, LA-puhelin, 3 akkua, huomiovalot ja muuta pientä...


Joo, muistan ajan ;D Kaatumaraudat oli lähinnä varustetelineitä ja jos loppu tila laitettiin tuplat alaposkien ympärille
:P

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 16, 2008 09:43 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1438
Paikkakunta: Karkkila
Raato kirjoitti:
No, tuolloin elettiinkin 80-lukua, jolloin meikäläisen Z650SR oli todella paljon rakennettu - jopa silloisen mittapuun mukaan :P Kyllähän nyt joka pyörästä pitää löytyä kokokatteen ja laukkujen lisäksi kasettisoitin, autoradio, LA-puhelin, 3 akkua, huomiovalot ja muuta pientä...


80-luvun pyörään 80-luvun varusteet, vaikka sitten modernisoituna :P Eli nykytekniikkaa, nykytekniikkaa (GPS, MP3-soitin, kännykkä...) :lol:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com