lusmu kirjoitti:
Vuoden tauon jälkeen otin keppihevosen ajoon. Kävin kaupungilla heittämässä pienen lenkin ja yhtäkkiä alkoi kuulumaan räpätystä/kilkatusta.
Tarkempien tutkimusten jälkeen paikallistin äänen jonnekkin tuonne kulmavaihteen tienoille. Ääni kuului aina moottorijarrutuksella tai kytkin pohjassa liukuessa. Vedot päällä ei kuulunut muuta kuin armoton putkien pauke.
Ajoin tallille, poltin röökin, vedätin keskijalalla ja raavin päätä. Jälkimmäinen tais auttaa sillä ääni hävisi, kun tein uuden lenkin. Eikä ole sen jälkeen kuulunut.
Eli antaako vanha periksi vai oliko vaan jotain ummetusta vuoden tauon jälkeen. Uudet öljyt vaan sisään ja kovaa ajoa vai onko vaara, että joku antaa pian periksi.
Pannaas vielä samaan vetoon toinenkin kysymys koskien jarruja.
Eli purkasin nuo etujarrut ja putsasin ja hinkkasin. Pääsi siis kuivaksi. Ilmaus ei onnistu. Tiedetään ei oo helppoo. Epäilen, että vika jarrunestesäiliön/sylinterin tiivisteessä, kun tuppaa tippa valumaan aina välillä ulos. Eli horii varmaan ilmaa siitä ja paineet ei riitä työntämään loppuun. Oli yön yli kahva pohjassakin, mutta ei mitään vaikutusta. Kahva painuu melkein pohjaan asti.
Mistähän löytäis uuden tiivisteen tuohon ja noihin liukuputkiin ne kumiset lärpättimet (friction jotain tais olla virallinen nimi), kun olivat niin kuluneet. Onko niillä edes mitään virkaa? Jarrujen kilinä johtuu varmaan niiden kuluneisuudesta epäilen.
Olipa asiaa ja aika sekavaa tekstiä varmaan. Auttaa saa silti vaikka mun lääkitys onkin pielessä
Kilkatus voi johtua kahdesta syystä, startin vapaakytkin on löysällä roottorista, jolloin se kolahtelee joutokäynnillä, kaasua höllätessä tai kiihdytyksen alussa. Laturin koppaa avaamalla se selviää, onko 3 kuusiopulttia löysällä. Kiristys/korjaus vaatii roottorin irroituksen kampuran päästä ja kuusiopulttien uusimisen. Yleensä oireilee jo startaessa, vapaakytkimen sutiessa herkästi yli.
Toinen syy voi olla vetoakselin katkeaminen aivan mutterin juuresta. Se ilmenee parhaiten kone sammutettuna työnnellessä pyörää eteen ja taakse, jolloin kuuluu kilkahdus välillä, kun akselinpää mutterin kanssa pyörii vapaasti kulmavaihteessa nykäyksenvaimentajan jousen sisällä. Se ei pääse tekemään tuhoja, eikä vaikuta moottorin toimintaan millä tapaa. Ajossa sitä ei huomaa keskipakoisvoiman heittäessä sen vasten vaimentajan sisäseinää. Se on vain koneen heikoin kohta voimansiirrossa (12 mm akselinpaksuus). Jos kulmavaihteen ottaa auki, tulee koko nykäyksenvaimentaja syliin, eikä kasaus sellaisenaan onnistu, ellei kaada konetta toiselle syrjälleen.
Tai sitten se on vaan ummetusta
Jarruihin kannattaa kokeilla irrottaa satulat, t-kappale ja ripustaa ne kattoon ja laittaa jotkut puupalat jarrupalojen väliin. Ilma nousee aina ylöspäin ja sitä ohjailemalla ylös kohti ilmausnipppoja sen saa pois. Letkujen mutkia ohjailemalla säiliöstä eteenpäin sen saa ilmattua.
Joskus veistelin bensaletkusta alkuperäisten satuloiden liukutappien kumiosien tilalle vastaavat ja taitavat olle vieläkin paikallaan.