Kai se jonkinmoinen turvatekijä on että pumppu sammuu ainakin kun virrat katkaisee ja tuollainen sähkömoottori on hankala kuorma kytkimile. Tai kyllä se autoissakin on usein sidottu myös koneen käyntiin. Kai idea on myös jos sattuu kolari tai syttyy palamaan, tai jos bensaletkukin katkeaa niin lopettaa bensan ruiskuttamisen ainakin heti kun moottori sammuu? Yhdessä kawassa alkoi ajon aikana "pöksyt kastumaan" eikä se ollut ollenkaan mukava kokemus - ei tosin ollut edes pumpulla vaan kaasaripeli.
Bensapumpun releen voisi varmaan myös korvata ihan sulkeutuvalla perus yleisreleellä, jättää kaikki entisetkin (lähes) paikoillleen ja bensapumpulle laittaa uuden yleistarvikereleen, joka saa ohjauksen sieltä ECUlta tulevasta johdosta. Onko siitä tarvittavat johdot ja kytkennät tiedossa, originaalista kannattaa kurkata myös onko käämin rinnalla suojadiodi, jos on niin samanlainen kannattaa laittaa (ja silloin käämin johdot oikeinpäin!). En muista kuin että nippu diodeita siellä oli, mutta osa ainakin muodosti köyhän miehen logiikkapiirin, eli releen toiminta ja mittauskaavio oli perusrelettä monimutkaisempi?
Erilaisilla releen kärjilla on taipumusta "likaantua"/palaa, eli pikkuhiljaa ylimenovastus kasvaa, itsekin putsasin kaikki releiden kärjet, pelkkä aine ei oikein taida juuri auttaa kuin tuurilla, eli pitäisi päästä vetämään jotain mekaanista kärkien välistä. itse olen käyttänyt ohutta paperia/pahvia vähän kärsineisiin kärkiin (jollain sopivalla puhdistusaineella tehostettuna, itsellä oli Electro-Corrox, teollisuuskamaa?) Samalla kun tuota vetelee niin painaa/avaa relettä haluttuun suuntaan että kärjet painautuvat paperia vasten ja paperisuikaletta vetelee edestakaisin. Hioa ei kannata (yleensä) kun karkea pinta kipinöi enemmän ja voi tuhota jonkun pinnoitteen ja lyhentää entisestään ikää. Muistelen että tuossa tuplareleessä on kääämien hiuksenohuet johtimet aika varottava seikka, saanee paperillakin revittyä poikki, eli jos avaa niin hyvässä valossa ja hyvillä silmillä. (ja ne pyöreät releet sulakeboksin sisällä, nekin saa avattua ja vielä siistimmin, mutta sieltä ponnahtaa sitten sisuskalut jousen avustamalla äkkiä hukkaan, jollei varo) (mittasin ainakin osan releistä ennen ja jälkeen, ylimenovastus millo-ohmit putosi useista sadoista usein kymmeniin milliohmehin, tosin niitä oli vaikea jo mitata kun mittajohtimista ja niiden liitoksista tuli myös).
_________________ GPZ 1100 A1 1983
|