Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 17:55

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Moottorin/rungon värinät
ViestiLähetetty: To Kesä 20, 2019 22:46 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 18, 2017 16:37
Viestit: 9
Omassa Gpz1100 -84 tuntuu reilun 3000 kierroksen kohdilla selkeä kovan värinän kohta. Tangossa tuntuu, jalkatapeissa myös ja mittaristokin värisee. Alue on tosi pieni missä tuo värinä tapahtuu, 3500 jälkeen tasottuu. Ongelma on mielestäni sama kaikilla vaihteilla joten luulisin tulevan moottorista. Läppärunko pitäisi olla synkassa.

Varsinaisesti en ole huolissani tästä mutta tuli mieleen, että voiko tuo värinä johtua kampiakselista? Aikanaan kun lohko oli auki en ymmärtänyt käyttää kampiakselia tasapainotuksessa, enkä kyllä Wisecon mäntiä ja tappejakaan arvannut puntaroida ja painojen mukaan laittaa pareiksi. Synkronointia kun tein kokeilin myös tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla, mutta en kyllä muista menikö kierrokset tuonne ns. ongelma alueelle asti.

Alle 3000rpm ei häiritsevää värinää, yli 3500 jonkun verran täristää mutta isommilla kierroksilla ei niin pahasti kun tuossa 3000-3500 alueella. Sinänsä tuo on ärsyttävä kun 80kmh alueella 5 vaihteella sattuu juuri pahimmat tärinät..

Onko normaalia tälle moottorille?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 21, 2019 09:08 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Rivinelkun ominaisuuksiin kuuluu tuo värinä tietyillä kierroksilla. Vanhemmiten toki pahenevat, koneen kumiset kiinnikkeet kovettuvat, jolloin värinät voimistuvat pikkuhiljaa. Koneen kampuran rullalaakeritkin omaavat tietyn välyksen, jotka nekin kuluvat hieman sekä sivuttaisvälys kasvaa kulumisen myötä.

Vanhemmassa konetyypissä pannu oli suoraan runkoon pultattu, joten värinöistä ei päässyt eroon ollenkaan.

Voisi olla hyvä päivittää ne kumit ja jos oikein next levelille menisi, prässäisi alkuperäisten holkkien ympärille silikoniset hylsyt. Vanhoista kumeista saisi mitat.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 23, 2019 20:01 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Millainen tanko on, onko alkuperäinen alkuperäisillä painoilla vai joku muu? Jos on tangon resonanssitaajuudesta kyse niin tangon päätypainoilla voi saada haettua sille eri resonanssitaajuuksia (ja sellaisia joita ei juuri normaalisti esiinny/tai ei häiritse).

Yksi helpohkosti tarkastettava kohde voisi olla vasemman puolen kopan alta roottori, vanhemmiten epoksit haurastuu ja roottorin magneetit irtoaa/hajoaa palasiksi ja voi vaikuttaa kampiakselin tasapainoon.

Onko tuo varmistettu että kyse on moottorin kierrosnopeudesta, eli tulee eri vaihteella eri nopeudessa, mutta saḿoilla kierroksilla?

Mutta vaikea netin kautta sanoa mikä on normaalia, tuskin synkasta johtuu enää noin isoilla kierroksilla?

Ja jos se sattuu olemaan ominaisuus eikä vika, niin ehkä voisi ostaa erilaiset (ketjut)rattaat ja vaihtaa välitysta, niin värinä siirtyy, täytyy vaan ensin laskea mille nopeusalueelle se siirtyy)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 24, 2019 09:27 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Miten näissä mahtaa kampiakselin laita olla, voisiko se nitkahtaa väärään jostain tapista, mutta tuskin normitehoilla ja kierroksilla?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 26, 2019 21:55 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 18, 2017 16:37
Viestit: 9
Tanko on vaihdettu. Muistaakseni ABM yläkolmion lisäpala ja terästanko. Päätypainot tällä hetkellä mallia kiinan alumiiniset, alkuperäisiin verrattuna todella kevyet.. Voisi tietysti kokeilla painavampia painoja.

Tärinä tuntuu kaikilla vaihteilla ja ihan paikallaankin eli kyllä se moottorista johtuu. Mutta tosiaan ei niin paha etteikö tuon kanssa pysty elämään kyselin vaan voisko siihen olla joku muukin syy kun normaali moottorin värinä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 24, 2019 18:49 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 18, 2017 16:37
Viestit: 9
Laitoin alkuperäiset painavammat tangonpääpainot ja tangon värinät hävis käytännössä kokonaan kaikilta kierroksilta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 24, 2019 21:07 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Jeee, halpa korjaus :stobe:

Noi resonanssitärinät on välillä hassuja ja peileissä tangon päässä ne vielä kertautuukin, minulla oli tarvikepeilit: vasemmasta näki sen mitä nyt yleensäkin, mutta joillain kaasun ja kierrosten yhdistelmällä sieltä alkoi kuulumaan melkoista pärinää - hetken aikaa ihmettelin mistä pörinä kuuluu, kunnes huomasi ottaa peilistä sormilla kiinni äänen kuuluessa. (Kypärä vähän sotkee äänien suuntaakin, useammankin kerran tullut liikennevaloissa ilmeteltyä että mikäs ääni se toi nyt on, kunnes huomaa että jossakin takana on joku kolkuttava kuorma-auton kone)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 24, 2019 21:54 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 18, 2017 16:37
Viestit: 9
Joo peilit tahtoo joillakin kierroksilla väristä niin ettei selvää saa. Onneks tuntuu vaihtelevan niin että yleensä toinen näkyy ja toinen värisee. Peilien suhteen ei niin häiritsevää kun ei haittaa ajamista samalla tavalla kun tangon värinät..


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com