Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 11:54

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 900 Z1 kytkimen irrotus
ViestiLähetetty: Pe Loka 16, 2020 11:54 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 183
Paikkakunta: Kurikka
Onko teillä tietoa, onko Z1:n alkupään pyörissä kytkimen irroitustappi ohuempi kuin myöhemmissä? Aioin laittaa Z1:een "easy clutch kit":in, mutta irroittajan tappi ei sopinut kytkinakselin sisälle. Jotain siinä on mätää. Vohan olla, että Japanista ostetussa sarjassa on liian paksu tappi.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
S2 350 - 1972
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 900 Z1 kytkimen irrotus
ViestiLähetetty: Pe Loka 16, 2020 21:28 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Onko kyse siitä lyhyestä tapista ja kytkimen puolelta laitettuna? Kävin kurkkaamassa 1973 varaosalistoja ja siellä olisi ensin pitkä kytkiman tanko, sitten 3/8 tuuman kuula + tappi+irroituslevy.

Ainakin joissain tuo tappi on 10 mm, mutta menikö sinne edes kuula (3/8"=9,5 mm) ja mikä on sen ja tapin halkaisija?

Itse joskus "näppäränä" kuvittelin että voisin korvata kehnoksi menneen tapin GPZ:ssa 10 mm laakerineulalla ja laittaa vähän pidemmänkin (tai oikeastaan kuula-tappi-kuula-tappi yhdistelmällä ja lyhentää tankoa vastaavasti), mutta eipäs onnistu, kytkimen puoleinen isompi poraus ei ollut paljoa syvempi kuin mitä se alkuperäinen tappi tarvitsi ja tangolle on pienempi poraus.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 900 Z1 kytkimen irrotus
ViestiLähetetty: Ma Loka 19, 2020 06:28 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 183
Paikkakunta: Kurikka
Ei kun se pitkä tanko, joka tulee akselin läpi. Se on tuossa PMC:n sarjassa liian paksu, ei mahdu kunnolla paikalleen. Ajattelin, että jos vaikka noissa alkupään koneissa on pienempi poraus tuossa kytkinakselissa...

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
S2 350 - 1972
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 900 Z1 kytkimen irrotus
ViestiLähetetty: Ke Loka 21, 2020 17:06 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ainakin cmsnl:n 1973 ja 1975 push rod oli samalla numerolla, mutta kiinnitti huomiota että O-ring sen ympärille oli merkittynä 7 mm ja ainakin 1983 GPZ:ssa muistaisin tuon olleen 8 mm, mutta muistikuvat hataran puoleisia...

Mittasitko uutta ja vanhaa tankoa vertaillen, mutta ei kai tangossa ole muuta ihmeellistä kuin suora tanko, sileät päät ja ulkopuolikin, vai onko tuossa sarjassa jotenkin erilainen, onko alkuperäinen tanko tallella ja käyttökunnossa? Mutta jos se on 7mm, niin sen aihiota ei saa ainakaan ihan joka maitokaupasta, 8 millisen aihion löytäisi helposti. Onko tanko eri mittainen kuin vakio-osa (tai mistäpä sen tietää, jos se onkin ihan eri pyörään?, jollain alikokoisella voisi mallailla, vaikka tuosta pätkimällä: https://www.puuilo.fi/warma-vedetty-akseli-6mm-1-5m

O-renkaalla täytyisi (ainakin jos pysyvää alikokoratkaisua miettii) löytää joku korvike, sisä 6 mm ja paksuus 0,5 mm isommaksi, että ulkomitta täsmää, kenties jotain shimmiputkea kokomatkalle (kävisköhän kutistesukka, ei taida tykätä lämmöstä ja öljystä, (0,5 mm ympäriinsä tekisi 6->7), ettei ala vispaamaan ylikokoisessa reiässä?)

Mutta jos "easy" viittaa asennuksen helppouteen, niin se tietysti vähän kärsii, jos joutuu itse tekemään osia...

Ihan pa***ksi hitsautuneesta saa melko halposti siistin, tappeja vaikka porakoneeseen kiinni ja karkeammasta hienompaan hiomapaperiin tasaisesti edeten saa kiillotettua tangon päitä ja tapin päitä, tuossa alkutilanne oli kaikki osat kiinni hitsautuneena ja kuula oli ollut sininen lytty välissä ja sen poisto smirgelillä, ainoa uusi osa on kuula laakerikaupasta:
Kuva
lopputilanne uudella kuulalla:
Kuva
Tuolta: http://forum.kawazi.net/viewtopic.php?f=5&t=4473h
Siitä tarinasta muuten puuttuu juurisyynä miksi kytkimen säätö oli epäonnistunut, ja kytkin jäi painamaan tankoa ja kuulaa koko ajan: siitä puuttui kokonaan palautusjousi kytkinvaijerin alapäästä, rataskopan sisältä.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 900 Z1 kytkimen irrotus
ViestiLähetetty: To Loka 22, 2020 05:57 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 183
Paikkakunta: Kurikka
Kai tuo "easy" viittaa kytkimen keveyteen. Tanko on juurikin eri mittainen kuin alkuperäinen, koska tuo irrottajapaketti on eri paksuinen kuin alkuperäinen. Koska tarvike on lyhempi kuin alkuperäinen, saisi tuon helposti tehtyä alkuperäisestä tangosta lyhentämällä, mutta sitten ei enää olisi paluuta entiseen. Moottori on kyllä valmistusnumeroltaan alle 1600, joten se voi olla erilainen kuin myöhemmät. Jotenkin en jaksa uskoa, että japanilaiset olisivat tehneet tuollaisen erehdyksen ja laittaneet liian paksun tangon pakettiin. Tai mistä sen tietää.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
S2 350 - 1972
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 900 Z1 kytkimen irrotus
ViestiLähetetty: Pe Loka 23, 2020 10:55 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Onko työntömittaa tai jotain millä pääsee mittaamaan nuo tangot?

Voihan olla että on pakkausvirhe, lähetysvirhe tai jos on joku muukin fiba kuin moottorin "erilaisuus" sopiiko kaikki muut osat paikoilleen? Kannattaa mitata myös yhdistelmän pituus ja vertailla sopisiko sen puolesta. Muistelen että tuo että tuo alkuperäinen tanko oli loppu Kawasakilta, eli ei kannata katkoa ennenkuin tietää löytävänsä uuden tilalle (mutta varmaan sopivaa paksuuttakin löytyy vaikka netistä ulkomailta tilaamalla, eli ei tarvitse itse hioa ja ohentaa tuosta paksummasta).

Vaijeri kannattaa myös putsata ja ainakin rasvata kunnolla, voi tehdä ison eron kahvavoimassa.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 900 Z1 kytkimen irrotus
ViestiLähetetty: Pe Loka 23, 2020 18:45 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Omassa 550 paukahti tuo akseli mutkalle kun ketjut katkesi, niin korvasin sen puuilosta ostetulla 8 mm akselilla. Paksuus täsmäsi puolen millin tarkkuudella. Liukuu hyvin paikoilleen ja ei ahista.

Pituudeksi sain 240 mm. Hyvin on toiminu tän kesän.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 900 Z1 kytkimen irrotus
ViestiLähetetty: Su Tammi 31, 2021 09:07 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 15:49
Viestit: 183
Paikkakunta: Kurikka
Ratkaisin ongelman lyhentämällä akuperäistä tappia n. 5mm. Jos joku tarvitsee 0.2mm liian paksua tappia niin minulla on.
Käsittämätön vrhe japanilaisilta. No nyt on kytkin kevyt käyttää. Tosin saman olisi varmasti saavuttanut käyttämällä Z1000J:n kytkimen irrottajaa. Ainakin varaosakuvissa sa näyttää samalta.

_________________
Z1 - 1972
H1D - 1973
S2 350 - 1972
ZX750E - 1984
ZR 1100 - 1993


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com