Jos olen ymmärtänyt ongelmakohdan oikein, tuo on kaikissa tuon aikakauden ruiskukawoissa sama (ainakin 1100 B1,B2,A1,A2 ja 750 turbot) mutta missään muualla ei, ohjaa ruiskuboksiin releen kautta sähköt virtalukon herätteellä ja bensapumpun toimintaa boksista tulevalla herätteellä.
Sisältö: pari relettä yhdessä + nippu diodeja ja vastuksia.
Tuolla jotain sielunelämää selvitetty (oheisvermeet kuvassa GPZ1100:sta, jonka ruisku eroaa hieman tuosta ohjaukseltaan esimerkiksi ilmamääränmittaus vs. TPS-anturi):
http://www.gpz1100ut.de/1100UT_DFI_Schaltplan.htmalareunassa kaaviota (Kraftstoffpumpe=voimajuoma(bensa)pumppu, Haupt und pumpenrelais = pää- ja bensapumpun rele = tämä suorakaiteen muotoinen alumiinirele) en tiedä kuinka täydellinen kuvaus tuo on releen sisuksista?
Eikun iloisia mittaussessioita, toivottavasti noista apua.
Voihan isommat oikkarit rikkoa ohjausboksin syöttötransistoreitakin?
Tuon releen saa kai mitattua yleismittarilla (voin yrittää kaivella mittaus/vianhakuohjetta GPZ1100UT,ZX1100A1:sta jos tarvitsee ja löytyy).
Sekä sen pystyy myös varovasti purkamaan taivuttamalla alumiinilaatikon klipsut auki (putsasin releen kärjet varuiksi vetämällä paperisuikaletta suljettujen kärkien välistä, ja vähän elektroniikan putsausainetta sekaan, ohuita releen käämin johtoja on syytä varoa)
Bensapumpun toiminnassa voi releen testailussa "satunnaisesti" korvata kytkimellä ja suoralla syötöllä akusta pumppuun.
Ideana on että ohjaussignaali ja rele normaalistikin antaa kyllä lyhyen muutaman sekunnin ajan virtaa pumpulle heti kun virrat laittaa päälle = normaalia että bensa saadaan suuttimille saakka ja paineet nostettua normaaliksi. Muuten pumppu ei toimi kuin koneen käydessä. Tuo suojaus on sen takia ettei vaikka ongelmien tullessa vaikka nurinmennessä bensaa tulvi rikkinäisistä letkuista jos kone sammuu tms.
Sokeripaloja ei kannata tosiaan käyttää, eikä mieluusti normaaleja abikojakaan, vaan itse ainakin suosin sellaisia kutistesukan ja kuumaliiman sisältäviä putkiliitos abikoja (vaikka mallia biltema) tuo tekee vesitiiviin liitoksen sekä tukee muutenkin johtoa. Sulatetaan sytkärillä tms vesitiiviiksi.
Voivathan oikosulut aiheuttaa myos muualla ylikuormaa, joka heikentaa liitoksia sulakkeita ja kytkimiä (virtakytkin, sulakerasia ja liitokset sulakerasiaan?)