Luin tuon topiccisi. Veikkaan samaa vikaa. Vaihteensiirtäjä paskana tai rattaat kuluneet. Veikkaisin ensimmäistä. Tulipa tehtyä kytkinremonttikin.
Jenkki sivuilta löytyi paljon keskustelua 2 vaihteen ongelmista.
uote="oojala"]Joskus tuli itselle "pakollinen määräaikaishuolto"
viewtopic.php?f=5&t=4574Tuo oli ihan ensimmäinen ja (toistaiseksi) ainoa kerta kun moottoripyörän vaihteistoa korjasin...
Tuossa minulla oireena hyppäsi kakkoselta enenevässä määrin, ja lopulta kytki sisäisesti kaksi vaihdetta samanaikaisesti, mutta tuossa oli useammassa kohdassa kulumaa ja vielä ylimääräinen välys rummussa (ja jos on kaksi eri välityksistä vaihdetta yhtäaikaa päässä, niin joko vaihteisto ei pyöri tai sitten joku osa pettää, minulla petti rattaiden hampaat)
Aika suoraviivaista hommaa, mutta työlästä erityisesti siinä mielessä että kone piti ottaa pois rungosta (tai pikemminkin runko ottaa pois koneesta) ja kone halkaista. Tuo vanhempi ilmajäähy 1100 ei ole ihan sama kone, mutta näemmä muistuttaa vaihteistonkin toteutuksen osalta aika paljonkin.
Jos vain onnistuu ja mahtuu pelkän öljypohjan irroittamisella, niin säästää ainakin paljon työssä. Öljypohjan ja ulkoisen vaihteensiirtomekanismin irroittamalla kannen rataskopan alta (jos tuossä pyörässä onnistuu ja öljypohja mahtuu tulemaan pois) pääsee näkemään onko siellä sivuttaisliikettä ja kuinka syvälle hampaat menee ja esimerkiksi vaihtamaan siirtohaarukan uuteen (tai kaksi samanlaista keskenään, jos epäilee taipumaa haarukassa) tai vaikka uuden vaihtajarummun, jossa minulla oli myös kulumaa ja ongelmia (rummun uria haarukat seuraa kun vaihtaa vaihteita ylös/alas). Välyksiä eri vaihteilla on hieman hankala kokeilla, kun täytyy saada ulostuloakselin sen verran pyörimään, että keskipakoisvoima heittää "positive neutral finder" -kuulat ulos koloistaan.
Esimerkiksi
http://www.cmsnl.com pääsee selailemaan osakaavioita ja saa hinta-arviota osista, etsii sieltä ZR1100 ja vuosiluvun mukaan.
En vieläkään ihan ymmärtänyt tuota osaa:
Lohikma kirjoitti:
...muttei lähtenytkään....
Eli miten tuosta tilanteesta toivuttiin, pitikö laittaa vaihteita polkimella uusiksi vai riittikö vain kun kaasusta helppasi?
(molemmissa kun voi päästä rajoittimelle saakka, jos vaihde pomppaa kytkentähampaistaan tai jos kytkin lähtee reilusti luistamaan, ainakin jos kaasu on reilusti auki)
Jos kytkin luistaa, niin silloin ei tarvitse vaihdepolkimeen koskea ja voi silti jatkaa ajoa ja korjauskin on paljon helpompi.[/quote]