Maailman öljymarkkinoiden epävarmuus sekä valtion selkeä bensamoottorien lahtausinto ja ilmastoahdistus saattaa jossain vaiheessa alkaa ahdistamaan moottoripyöräilyn harrastamista. Bensan hinta tulee ainoastaan nousemaan tulevaisuudesta. Tulee väkisin mieleen vanha automainos, jossa esitettiin kysymys, " Milläs sitten ajat kun bensa maksaa 2 markkaa litra ? " Tuo kipuraja on ohitettu jo markka-aikana ja nyt sama uhkaa jo uuttakin eurovaluuttaakin käyttäviä.
Nykyinen lakisäädöshän rankaisee polttoaineen vaihdosta, lähinnä autopuolella, jossa katsastuksessa RE 85 aineen käyttö bensakoneella johtaa sanktioihin. Käsittämätön jäänne kekkoslovakian ajalta.
Autoihin saa muutostukea polttoaine vaihdosta varten.
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/muuntotukiRadiomainoksessa Mato Valtonen lobbali Biopolttoaine RE 85 puolesta. Kotimaista muutossarjaa autojen lisäksi näkyisi olevan myös sähköisillä ruiskuilla varustettuihin moottoripyöriin.
https://eflexfuel.fi/Uudempiin ruiskupeleihin noita löytyy, mutta vanhat kaasaripelit vaativat isompia toimenpiteitä.
Toki kaasareiden päivityksen voi tehdä virikaasareihin saa etanolia kestäviä kittejä ja säätöjumpalla ne saisi pelittämään, mutta bensan ja etanolibensan sekakäyttö ei enää onnistu.
Vanhat Zetan moottorin saattaisi saada pelittämään vaihtamalla kaasarit ja sytkä tuoreempien Zetojen tekniikkaan.
Halpaa se ei välttämättä ole mutta mahdollista.
Alustavaa juttua oli jo täällä:
viewtopic.php?f=2&t=9334&hilit=lopullinen+ratkaisu