Starttipiiri on erillinen, siksi kylmäkäynnistys saattaa olla vaikeampi kylmällä koneella. Tuo venojen kantavuus kyllä tekee saman ilmiön. Kuumalla koneellahan ei starttipiiriä edes käytetä. Starttipiiri vaatiii tietyn imuvastuksen nostaakseen lisäbensaa kurkulle, jos on avarampi putsari tai erilliset filsut, starttipiiri ei toimi kunnolla. Tämä ilmiö siis vain alipainekaasareilla, suoravetoisilla toimii ilman filtteriäkin. Kannattaa tarkistaa koneen puristukset kylmänä, syntyykö tarpeeksi imua. Myös alipaine hanan toimintahan alkaa vasta kun kone käy, jos bensapinnat ovat laskeneet kylmäkäynnistyksessä, ei uutta bensaa virtaa ennenkuin kone pyörii riitävän ripeästi tuottaakseen hanan aukeamiseen tarvittavaa alipainetta. Jos koneen venttiilit kantavat vaikuttaa se myös hanan alipaine toimintaan viivästäen aukeamista. Vasta riittävän pitkään konetta sahattua alkaa syntymään tarpeeksi alipainetta. Hanan käyttäminen PRI asennossa ennen kylmäkäynnistystä eliminoi hanan alipaine viiveen pois. Kaiken kukkuraksi saattaa huono akkukin tehdä tepposia, virta riittää startin sahaamiseen, mutta kunnon kipinään ei paukut riitä. Sytkävammatkin Kawan alkuperäisillä kipinäkoneilla alkavat yleensä picuppien toimintähäiriöinä yleensä kuuman koneen käynnistysvaikeutena. Nykyakut ovat yllättävän lyhytikäisiä, ottavat kyllä virtaa vastaan, mutta eivät anna ulos tarpeeksi ripeästi. Lyijyssä säästäminen kostautuu käyttöiän lyhentymisenä, jopa jo uutena paskoina akkuina. Huonokuntoinen starttikin vie enemmän virtaa kuin hyvässä kunnossa oleva, hiilien kunto ja hyvä kontakti ovat tärkeitä. Sitten on vielä jäljellä riittävä latauskin, akun napajännitettäkin kannattaa tarkkailla jos käynnistysongelmia alkaa olemaan. Summa summarum, kaikki vaikuttaa kaikkeen.
_________________ Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.
|