oojala kirjoitti:
Joku väitti että tuo 900R olisi jotenkin läheistä sukua 454 koneelle, ainakin poraus ja isku ovat samat, mutta onkohan niissä mitään yhteensopivaa osaa. Siitä tuli mieleen että mitenköhän moottoriswapeissa nykyään menee rajat Trficomin säännöissä, eikös ennen yli 20 % tehonnousu ollutkovin vaikeaa ja taitaa olla jo yli jos vertaa noita 454 ja 400 koneita?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 Kohta 4:
Lainaa:
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin tai saman valmistajan valmistamaan, muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman moottorin tehoa enempää kuin 20 % taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi, jos moottoripyörän moottorin tehon ja omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi kuin 0,30 kW/1 kg;
KZ400 tehot ovat 35hp joten 120% olisi 42hp. Painosääntö astuu kehiin, LTD450 moottori pistää 50 villiä ponia laitumelle eli 36,5kW -> minimipaino 121,7 kg joka täyttyy heittämällä. Jos vertailusarjaan katsoisi Z440 LTD:n (30,5kW), paino tulisi rajoittavaksi tekijäksi (omamassan laskenta, kuivapaino 175kg + 3 kg öljyä + 90% bensasta 8kg + työkalupakki X kg = 186 + X kg) ja tästä saataisiin 55,8kW tai enemmän työkalupakin koosta riippuen.
Itse asiassa 440 tehoon verratessa 30,5kW * 120% = 36,6 kW eli tuohon jäisi vielä 0,1 kW löysää joten swappi menisi tehojen puolesta sukkana, jos Z440 LTD on "samaa mallisarjaa", ilman painosääntöäkin.
Mallisarjoista, tähän on ainakin autoista Trafilla jokin tietokanta ja jos siellä on jotakin sanottu, on vaikea laittaa hanttiin vaikka datan lähde on luokkaa "mikä lie", esimerkiksi jenkkiavolavoissa GMT400 Chevy (88-98) takavetoisin saa laittaa 454-kiukaan, koska oli 454SS, nelivetoisiin ei saa koska mallisarjassa ei tuollaista vertailumoottoria ollut (vaikka ainoa ero nelivedon lisäksi on vääntövarsijousitus edessä), eikä Kanadassa valmistettuun keulamerkkiä ja rattia vaille identtiseen takaveto-GMC:hen saa myöskään laittaa 454:ää koska GMC 454SS:ää ei ollut ja ne ovat aikanaan päätyneet eri mallisarjaksi. No, tämä on varmaankin muuttumassa uusien sääntöjen myötä. Mutta se muutoskatsastuksista, vähän akateemista kun ei tässä tule esteeksi painosäännöllä.
Ainahan on poikkeuslupa jos tuon 900R moottorin haluaa mutta luulen että muutoksia pitäisi tehdä vähän hemmetisti että menee turvallisena
hansci kirjoitti:
Jollaillailla palautuis mieleen (pätkittäin), jotta joskus Aikojen Alussa olisin jostai lukenut (TM? H.Lindell?) väitetyn tuon 454 -kiukaan olovan nimenomaan puolikas 900R -Malmista. Ei sitten ole ihan niin paljua kiinnostus herännyt, että olis edes varaosakirjallisuutta innostunnu asian tiimoilta penkaamaan. Ainakaan 900R -käynnistysmoottori ei sopinut ostajakandidaatin mukaan 454:seen. Tai niin se ainaki kirkkain silmin väitti, ryökäle!
oojala kirjoitti:
Wikikin kertoilee näin:
Lainaa:
The engine was a precise copy of the Kawasaki Ninja 900s, with two fewer cylinders. The Kawasaki 900 had a 908 cc engine. Removing two cylinders from the 4-cylinder divided the number of cc's by two. (908/2 = 454, thus the name).
Mutta tuo "Precise" ei ehkä silti käänny ihan tarkaksi, ehkä pikemminkin vaikka "niin totta kuin osaan"...
Mutta on siinä silti ainakin männänrenkaat ja männän tappi ovat samoilla varaosanumeroilla, mutta 454:ssa esimerkiksi näkyvimpänä ulkoisena erona (sylinterimäärän ohella) se että jakoketju on sylintereiden välissä, kun 900R:ssa se on toisessa päässä, tuskin tuossa muuta syytä ole kuin että symmetrisen näköiset puolet MP:ssä on ainakin minun silmiin kauniimpi?
Startti ei käsittääkseni sovi vaikka en edes yrittänyt 900:n vehjestä paikalleen. Se vetää eri puolelta konetta, toki myös motti pyörii eri suuntaan - EN450 pyörii "väärään" suuntaan, siinä missä 900R pyörii oikein päin. Toisaalta vapaakytkin on vauhtipyörän alla eikä tarvitse halkaista konetta sitä vaihtaakseen kuten 900ssa. Olihan tuosta "puolikas sylinterilohkosta" legendasta puhetta mutta kyllä eroja kovasti on. Juurikin nokkaketju on ihan eri paikassa. Venttiilikoneisto on samantyyppinen ruuvisäädettävä ja yksi nostaja kahdelle venttiilille. Myös jäähdytyksessä on eroa, 450:ssa menee tulppien vierestä menee vesikanavat termostaatilta kanteen. Vesipumppu on täysin toisella puolen konetta. En minä tuota kovin samana piäisi. Sanoisin, että todennäköisesti halvemmalla on yritetty tehdä.
Sama perusajatus ja -luonne koneessa kuitenkin on. Mullahan on siis varaosa-LTD:n lisäksi ehjättävä LTD joka oli lähes käyntikuntoinen. Laitoin sen taannoin ihan käyntikuntoiseksi. Samana päivänä kaveri oli tullut VT600 Shadowilla kylään pariksi päiväksi. Vuorotellen vedettiin testivetoja soratiellä ja kaveri totesi että ei Hondalla ole mitään asiaa siihen Kawan laukkaan. Siitäpä se ajatus sitten kypsyikin, että KZ400 voisi olla ihan kunnon cafescramblemitävaan eikä leppoisa putputtaja jos saisi tämän kiukaan voimanlähteeksi.
Projekti etenee hiljalleen (pitää varmaan aloittaa oma topic ehjättävästä LTD:stä) sitä mukaa kun kannibalisoin osia pois varaosapyörästä ja moottorin lähtöhetki lähenee. Varmaan kannattaa kuormalavan päälle laittaa kyljelleen tuo moottori ja alkaa siitä sivuttain tarjoamaan irtorunkoa. Hemmetti kun tulee prosentit vastaan koneenvaihdossa, ei taida olla mitään saumaa käyttää hihnavetoa kun alkuperäisten vanteiden käyttö on pakollista. Ellei sovita EN500A pinnakeskiötä alkuperäiseen takavanteen kehään, mutta se menee kyllä jo liian ninjahommiksi minulle, varsinkin kun edes pinnojen määrä ei täsmää... Jospa murehtisi sen moottorin ensin ja katsoisi sitten vetopuolta mikäli asia on vielä ajankohtainen.
_________________
ZZR1400 '09
BlackGPZ 900 R '86 -
636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, ymsZL 1000 '87
Liki vakio ja liki rumaEx Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!